LILLESAND: — Dette blir kanskje den vakreste av alle de nye broene som kommer langs den nye E 18 mellom Grimstad og Kristiansand. I alle fall den mest iøynefallende, sier informasjonssjef i Agder OPS Vegselskap, Lars Gunnar Nag.

40 tonn stål på plass — signalbroa tar form

Ikke bare er den spesialdesignet i rød bue tilpasset naturperlen og den nye miljøtunnelen på Kaldvell, den blir også den neste største og eneste broen i stål.

De 60 andre broene skal bygges i betong.

Idyll

Akkurat nå fortoner for øvrig det hele seg mer som ingeniørkunst på høyt nivå.

Idyllen på Kaldvell er preget av tunge elementer i stål, høyder, steinmasser, maskiner og asfalt.

Det handler mer om utfordrende løft og avanserte sveisemetoder.

Alt skal stemme i møtet med betongblokkene på andre siden av elva.

Tunge løft

40 tonn stål henger løst i svensk spesialkran med løftekapasitet på 800 tonn.

30 meter over bakken jobber tyske stålkonstruktører på spreng for å sikre kolossen.

I går var den på plass, den første av fem stålbuer som skal være bærende konstruksjoner til Kaldvell bro.

De siste og tyngste ståldelen på 55 tonn er ventet med spesialtransport fra Tyskland første uken etter påske.

Signalbroa på Kaldvell skal ikke stå ferdig før i siste byggedelen, 31. august 2009.

40 tonn stål på plass — signalbroa tar form