Inntektene i bomstasjonen mellom Lillesand og Grimstad er langt høyere enn planlagt. Men pengene kan ikke brukes til å planlegge ny E 18 lenger øst.

– Nei, stortingsproposisjonen åpner ikke for at vi kan bruke penger fra bomstasjonen på Inntjoreheia til å planlegge nye E 18 mellom Arendal og Tvedestrand, sier plansjef Ola Olsbu i Aust-Agder fylkeskommune. – Hadde stortingsproposisjonen åpnet for det, hadde vi ikke hatt denne situasjonen med spørsmål om ny bom i Lillesand.

Mer trafikk

Trafikken på den nye E 18 ligger over prognosene og det samme gjør naturlig nok inntektene. Plansjef Olsbu sier til Fædrelandsvennen at han er overbevist om at bomstasjonen på Inntjoreheia kan stenge tidligere enn den planlagte datoen i november 2021, men om det blir i 2018, 2019 eller 2020 tør han ikke love.

Når fylkestinget i neste uke skal behandle saken om planlegging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand, vil ett av punktene være spørsmålet om å opprette en ny bomstasjon på Kjerlingland mellom Lillesand og Kristiansand. Hvis dette blir vedtatt, betyr det at prisen per passering settes til kr 15 i den nye bommen og reduseres fra 30 til 15 kroner i den eksisterende bommen på Inntjoreheia. Ifølge fylkesvaraordfører Oddvar Skaiaa har en slik løsning støtte hos samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Men i siste instans er det Stortinget som fatter vedtak om en slik deling av eksisterende bomstasjon.

– Når Stortinget uansett skal behandle en sak om bompengene på E 18, kan man ikke like godt be om et vedtak som gjør det mulig å bruke inntekter fra dagens bomstasjon til å planlegge en ny del av samme vei mellom Arendal og Tvedestrand?

– Det vil jeg ikke gi noen uttalelse om, sier plansjef Ola Olsbu.

Langt over prognosene

Inntektene fra bomstasjonene i er svimlende høye, og de øker år for år. Plansjefen i Aust-Agder fylkeskommune bekrefter at økningene både i trafikken og i inntektene ligger godt over prognosene. Fra 2008 til 2009 økte antall passeringer i bommene (Østerholtheia i Gjerstad og Svennevig i Grimstad) med 2,4 prosent, men inntektene økte med hele 16,4 prosent og var på nesten 132 millioner kroner. I denne perioden lå det en takstøkning på 20 prosent som hadde virkning i fire av årets tolv måneder.

Forslaget om å «dele» bomstasjonen på Inntjoreheia og sette opp en ny stasjon mellom Lillesand og Sørlandsparken, har satt sinnene i kok i Lillesand og Birkenes. Fra disse kommunene er det betydelig trafikk vestover mot Kristiansand langs nye E 18 både av pendlere og folk som skal handle på Sørlandssenteret. Med en ekstra bom på Kjerlingland vil inntektene gjøre enda et byks oppover i forhold til prognosene som lå til grunn for Stortingets vedtak om å si ja til bompenger på den nye veien.

– Når inntektene fra de eksisterende bomstasjonene er høyere enn ventet, er det naturlig at disse «ekstra» inntektene brukes både til planlegging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand og til et par andre tiltak som ble uteglemt i planleggingen av E 18 i Lillesand, sier ordfører Arne Thomassen i Lillesand.

– De økte inntektene gjør det helt unødvendig å bygge en ny bom ved Kjerlingland, legger han til.

Overrasket

Ordfører Thomassen er overrasket over at planleggerne i Aust-Agder fylkeskommune ikke har kommet opp med denne løsningen tidligere. Han mener det er en løsning som ligger helt i dagen og som ikke vil være kontroversiell i forhold til brukerne av E 18. – Ingen liker å betale bompenger, men når det engang er innført så aksepterer folk det. Å sette opp en ny bomstasjon og påføre de som kjører fra Lillesand mot Kristiansand en ekstra kostnad, det er kontroversielt. Men å bruke midler fra de eksisterende bomstasjonene, det vil folk godta selv om det skulle føre til en viss forlengelse av innkrevingsperioden, sier Thomassen.

– Jeg må si at det er litt sløvt av oss politikere at vi ikke har kommet på denne løsningen tidligere, innrømmer han.

– Det er nok riktig at vedtaket i Stortinget ikke åpner for å bruke inntektene fra bomstasjonene til planlegging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand. Skal vi gjøre det, må saken behandles i Stortinget. Men Stortinget må også behandle og si ja til å «dele» bommen på Inntjoreheia og sette opp en ny ved Kjerlingland. Vi må altså til Stortinget uansett hvilken løsning vi går inn for. Jeg vil tro at det er lettere å få grønt lys i Stortinget for å bruke midler fra eksisterende bomstasjonen til planlegging og andre tiltak, enn å sette opp enda en bom på E 18, fremholder Arne Thomassen.

Flere prosjekter

Ordføreren i Lillesand vil ha mer enn bare planlegging av ny E 18 inn i pakken denne gangen. Han vil at vedtaket denne gangen skal gi tillatelse til å bruke bompenger til ny rundkjøring på FV. 420 ved Stansefabrikken og gang-/sykkelvei mellom Lillesand og Birkeland. Totalt er det snakk om å åpne opp for å bruke 100 millioner kroner.

– Det burde være kurant. Pengene kommer altså fra økt trafikk gjennom de eksisterende bomstasjonene på E 18, trafikk som ligger ut over prognosene. Innkrevingsperioden vil bli noe lenger, men vil ikke strekke seg ut over den fastsatte slutt i november 2021, sier Arne Thomassen.

Mandag behandler Fylkestinget i Aust-Agder saken. I slutten av denne uken reiser ordførerne i fylket på studietur til Montenegro, Thomassen lover at han skal jobbe med den nye løsningen overfor sine kolleger på denne studieturen. Og så håper han at Fylkestinget følger opp over helgen.