LYNGDAL: I en fersk rapport fra Statens Havarikommisjon for transport får Statens Vegvesen kritikk, melder NRK. Kommisjonen har gransket forhold rundt ulykken der en trailersjåfør omkom etter at to trailere kolliderte på E 39 29. september 2006. På flere punkter i konklusjonen pekes det kritikkverdige forhold med veidekket ved Lenefjorden:

«Målt friksjon på ulykkesstedet var lavere enn grenseverdiene angitt i Statens vegvesens interne retningslinjer.»

«Statens Vegvesen hadde ikke fulgt opp veidekkets tilstand på ulykkesstedet etter utført fresing på asfaltdekke i1999. Dette resulterte i at veien på ulykkesstedet hadde en friksjon som lå lavere enn kravene i Håndbok 111.»

«Statens vegvesen har ikke system for oppfølging av friksjonsforhold på ulykkesutsatte veistrekninger.»

«Risikovurderingen som Statens vegvesen gjennomførte etter ulykken omhandler ikke forhold ved veidekkets tilstand.»

Kommisjonen mener veivesenet har visst om at veidekket har vært dårlig i ni år uten å ta affære. Distriktsveisjef Johan Mjåland sier til NRK at han tar kritikken alvorlig, men han avviser at de ikke har fulgt opp asfaltstandarden på ni år. Han sier tvert imot at de har målt asfalten.

Rapporten peker imidlertid også på at det var feil med den ene traileren, blant annet virket ikke kontrollampen for ABS-systemet, og ga derfor ikke signal til føreren at det var feil med systemet.

Les hele rapporten her (ekstern lenke til pdf-dokument)