27.08.09: Dette gjenstår før nye E18 kan åpnes

Her er tingene som må i orden før den nye strekningen av E 18 mellom Lillesand og Kristiansand kan åpnes for trafikk.

27.08.09: Sjekk broene på E18

Se nærmere på de flotteste broene på nye E18

26.08.09: E18-fest i Lillesand

I dag ble den nye E18 mellom Grimstad og Kristiansand behørig feiret i Lillesand. Hvis du gikk glipp av festen, kan du se video fra feiringen her.

26.08.09: Publikum om åpningen

Se noen av dem som koste seg under åpningen.

26.08.09: Fly over nye E18

Bli med i helikopter fra Sørlandsparken til Grimstad langs nye E18.

26.08.09: Gledet seg over nye E 18

Roald Mollestad (70) husker tilbake til den tiden da hovedveien på Sørlandet knapt var bedre enn en krøttersti. Nå gleder han seg over den nye veien.

26.08.09: — En verdig markering

Peter Gitmark (H) og Åse Michaelsen (Frp) var to av gjestene som var invitert til veiåpningen. Begge skulle gjerne ha sett at veien var lengre.

26.08.09: Veldig fornøyd med kaka

E 18-utbyggerne delte ut brus, kaffe og kake til de opp mot 2000 menneskene. Vi sjekket standarden.

26.08.09: Gledet seg til å se kongen

Lykken over den nye europaveien er stor, men det er ikke bare fire strøkne felt med vei som er spennende.

26.08.09: Regner med å åpne neste helg

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen regner med at man kan åpne hele den nye E 18-strekningen neste helg.

26.08.09: Må betale 290.000 kroner etter grav-tabbe

CJV E 18 lagde traktorvei over to forhistoriske gravhauger. Nå må de betale forelegg og erstatning på til sammen 290.000 kroner.

26.08.09: Krangler om ansvaret for veitabben på E 18

Vegdirektoratet påstår det er Agder OPS sin skyld at bare halve nye E 18 åpner i dag. Agder OPS igjen skylder på Vegdirektoratet.

26.08.09: Fikk nei til å hjelpe Vegtrafikksentralen

Agder OPS Vegselskap ville stille opp med eksperter 24 timer i døgnet gratis på Vegtrafikksentralen, men Vegdirektoratet avslo tilbudet.

26.08.09: Rekordprosjektet i lyd og bilder

Her kan du gjenoppleve E18-byggingen på to minutter. Se og hør lydbildeserie.

26.08.09: — Så nær en skandale du kan komme

Lillesands ordfører Arne Thomassen opprørt

26.08.09: - Vi har levert i tide

Lars Gunnar Nag er fornøyd med at den nye motorveien mellom Kristiansand og Grimstad er klar før tida.

25.08.09: E 18-åpningen fra Kristiansand utsatt

Det er bare strekningen mellom Lillesand og Grimstad som blir åpnet for trafikk onsdag.

25.08.09: Glad trafikkofre likevel minnes Vegvesenet gjorde helomvending

25.08.09: – Veiåpning med bismak

I morgen åpnes E18 med brask og bram. Igjen sitter to familier som har mistet noen de hadde kjær.

BLANDEDE FØLELSER: Erling Rugsland er skuffet over at det ikke blir en markering av de to livene som gikk tapt når ny E18 åpner i morgen. Broren hans ble overkjørt av en dumper i Norton-krysset i mai i fjor. FOTO: KRISTIN ELLEFSEN.

25.08.09: — Ny E 18 aktualiserer fylkessammenslåing

Åpningen av den nye firefelts motorveien mellom Kristiansand og Grimstad gjør en sammenslåing av de to Agder-fylkene enda mer aktuelt mener lillesandsordføreren.

24.08.09: Svarte leserne om nye E 18

Finn Aasmund Hobbesland, administrerende direktør i Agder OPS Vegselskap, svarte på lesernes spørsmål på nettmøte.

24.08.09: Svennevik bomstasjon kan bli gjenåpnet etter biltelling

Onsdag og torsdag legges bomstasjonsystemet i Aust-Agder om. Svennevik-stasjonen skal stenges, men den kan bli åpnet igjen dersom trafikken blir stor.

18.08.09: 100 km/t endelig besluttet

Nå er det helt sikkert! Du kan kjøre i 100 til Grimstad.

18.08.09: Høvåg-folk hardt ut mot busskutt

Bussbruker Cecilia Solberg er rasende og dypt fortvilet over at Nettbuss Sør dropper de fleste rutene på dagens E 18 mellom Grimstad og Kristiansand for å kjøre raskere på motorveien.

FRUSTRERTE: Trøe-beboer Cecilia Solberg og Lillesands ordfører er frustrerte og raser over busskuttene på gamle E 18 når motorveien åpner. Begge krever at bussen går der folk bor. (Foto: Helge Corneliussen) Foto: Helge Corneliussen

14.08.09: Kongen åpner E 18

H. M. Kong Harald skal foreta snorklippingen når den nye veien åpnes onsdag 26. august.

13.08.09: «Kråkebollen» på plass

En stor kråkebolle er på plass ved Lillesands byport i rundkjøringen på E 18.

27.07.09: Asfaltproduksjonen i gang

Hærverk kostet utbyggerne tre verdifulle døgn med asfaltproduksjon. Representanter fra produsenten i Tyskland konkluderte raskt med at de ville kunne fikse anlegget raskt, og dermed gikk bare tre dager tapt.

23.07.09: Asfaltproduksjonen stoppet

Skadeverk på maskiner og produksjonsutstyr i asfaltanlegget på Gaupemyr gjør at asfaltproduksjonen er blitt stoppet. Fire hjullastere og et transportbånd er blitt sabotert og det har ført til at all asfaltproduksjon er stoppet.

11.06.09: Første motorveibit i Lillesand åpnet

Den første biten av motorveien gjennom Lillesand åpner. Nå kan bilister kjøre mellom Tingsaker og Storemyr og dermed slippe den kronglete og trafikkfarlige veien om Møglestu.

08.06.09: Frykter at veianlegg blir racingbane

E 18-utbyggerne er redd villmannskjørere skal la seg friste av lange ferdigasfalterte strekninger på motorveianlegget. Bakgrunnen for at Statens vegvesen, OPS-selskapet og entreprenøren CJV E 18 nå går ut med advarsler er erfaringer fra lignende veianlegg.

01.05.09: E18-åpning skal sikre trafikkflyten

Firefeltsvei ble åpnet fra Dyreparken og til Kviksdalen i Lillesand kommune. Foruten tre kilometer vei innebærer delåpningen også at gamle E18 vil fungere som lokalvei fram til Dyreparken og at et toplanskryss vil bli åpnet. Toplanskrysset vil i fremtiden også romme avkjøringen til Ikea.

30.03.09: Køsommer på E18?

Forsinkelser og testing av tunnelsikkerheten på nye E 18 kan utsette den viktige delåpningen av nye E 18 Dyreparken – Kjerlingland til etter sommerferien.

26.02.09: Brøt god presseskikk

I sitt møte 24. februar kom Pressens Faglige utvalg fram til at Fædrelandsvennen brøt god presseskikk da Agder OPS ikke fikk tilstrekkelig tilsvarsmulighet i en sak om ungarske arbeideres arbeidsforhold.

13.11.08: Klager Fædrelandsvennen inn for PFU

Fædrelandsvennen ble klaget inn for Pressens faglige utvalg (PFU) etter et oppslag om ungarske arbeideres arbeidsvilkår. – Vi mener at det i artikkelen ble fremmet så grove påstander at vi burde hatt mulighet til å imøtegå disse. Derfor mener vi at oppslaget bryter med Vær-varsom-plakaten, sier administrerende direktør for Agder OPS, Finn Aasmund Hobbesland.

24.09.08: E 18-arbeider falt ned ti meter — traff fjellet

Arbeidstilsynet politianmelder nå en av hovedentreprenørene på nye E18 etter at en arbeider falt ti meter ned fra Trolldalen bro på Inntjore-heia onsdag morgen. - De har brukt feil utstyr og de har vært usikret. Det viser bare at de ikke har vurdert faren med den gitte arbeidsoperasjonen, sier Arbeidstilsynets seniorinspektør, Alf Helgeland.

17.09.08: Farlig merking i Håneskrysset

Statens vegvesen erkjenner at Håneskrysset er dårlig merking. Flere bilister har reagert på at krysset er uoversiktelig og dårlig merket. — Vi sendte en bekymringsmelding til vegvesenet 21. august i år, og fikk samme dag en kjapp og beroligende tilbakemelding om at dette ville ordnes opp i. Nå har det gått en måned, og ingenting har skjedd, forteller leder i Norges Lastebileierforbund i Agder og Rogaland, Karl W. Strandvik.

22.08.08: Fikk ikke levere anmeldelse

Flere permitterte arbeidere fra Ungarn fikk ikke lov til å anmelde Degus Bau hos politiet i Grimstad. - Med bakgrunn i de faktaopplysningene vi fikk mener vi det ikke skjer noe galt her i Norge og at denne saken derfor hører hjemme i Ungarn og ikke skal etterforskes av oss. Dette ser veldig greit ut. En slik sak er også vanvittig tidkrevende, sier fungerende stasjonssjef Øystein Krogstad ved Grimstad politistasjon.

12.08.08: Meister konkurs

Det går mot milliardsprekk og full krig mellom E 18-entreprenørene. Den tyske entreprenøren Reinhold Meister frykter storkonkurs og har i all hemmelighet gått til retten for å hindre utbetaling av garantier. Kristiansand tingrett har gitt Meister medhold i kravet om at garantier på 123 millioner kroner ikke blir aktivert. I kjennelsen forbyr tingretten hovedutbygger CJV E 18 å ta ut garantipenger før den omfattende konflikten mellom de to partene er løst.

04.08.08: Krise etter Meister-exit

Tyske Meister har trukket seg fra E18-utbyggingen. Nå er asfaltverket stengt, 100 maskiner parkert og 150 arbeidere sendt hjem. – Arbeidet er stanset på grunn av manglende oppgjør for juni, samt at CJV E18 har opplyst at vederlag for arbeid utført i juli heller ikke vil bli betalt, sier advokat for Reinhold Meister, Christoffer Morck i advokatfirmaet Grette.

01.08.08: Meister parkerte maskinene

Om lag hundre ungarske arbeidere fikk beskjed om at de mister jobben på E18-prosjektet med øyeblikkelig virkning. En konflikt mellom entreprenørene Bilfinger og Meister skal ha vært grunnen til at penger for jobben ikke er blitt utbetalt. Anleggsmaskinene til Reinhold Meister er blitt parkert.

29.07.08: Gikk på kjempesmell

Den tyske entreprenøren Bilfinger Berger går på en kjempesmell. Totalt skal firmaet ha tapte hele 90 millioner euro, som tilsvarer 726 millioner norske kroner. Den totale kostnadsrammen på ny E18 er 3,3 milliarder kroner.

07.07.08: Får sine første kroner

Da den første delen med ny motorvei ble åpnet, mottok utbyggerne de første pengene fra staten. — Vi får betalt etter hvor mye fire felts motorvei som åpnes for trafikk, sier Lars Gunnar Nag i Agder OPS. Kontrakten på veianlegget til 3,3 milliarder 2006-kroner er inngått mellom Vegdirektoratet og Agder OPS Vegselskap som står som utbygger.

04.07.08: Delåpning av E18

Den mest trafikkerte strekningen på E18, mellom Rona og Dyreparken, ble åpnet for trafikk. I tillegg til de 5,5 kilometerne som åpnes i Kristiansand, åpnes 4,5 kilometer ny vei fra Grimstad til Tjore. Verdien på veien som åpnes er 850 millioner kroner og tilsvarer 26 prosent av veianlegget.

26.06.08: Ny spreningsulykke

Steinspruten skal ha stått flere hundre meter etter et spreningsuhell. Denne gangen smalt det ved Glamsland utenfor Lillesand. – Det ble ingen alvorlige skader på huset, men stein føyk 4-500 meter gjennom lufta, sier en nabo som ønsker å være anonym.

14.05.08: Drept av dumper

Én person omkom da bilen han satt i ble knust av en dumper langs riksveg 402 ved Saint Gobain Lillesand onsdag. Et vitne har forklart at personbilen kjørte på rødt lys og fikk dumperen over seg. Dumper-føreren ble ikke skadet og ble tatt hånd om av ambulansepersonell. Dumperen var fullastet med stein som kom fra en tunnel i nærheten.

09.05.08: Stein knuste hyttetak

En stein på cirka 50x50 cm ble kastet 600 meter gjennom lufta etter et sprengningsuhell ved Gaupemyr i Lillesand. — Det er vidunderlig at dette har gått godt. Hadde det vært folk i hytta, ville det nok ikke gått så bra, sier operasjonsleder Toralf Jørgensen ved Agder politidistrikt, til fvn.no. Flere hundre mennesker mistet strømmen etter uhellet.

29.04.08: Mer nedgravd asfalt

For andre gang kan Fædrelandsvennen avsløre at asfalt er blitt gravd ned ulovlig. Flere tonn asfalt ble gravd ned i skogkanten, mellom Reddalskanalen og Tjore i Grimstad. Asfalten skal ha vært av for dårlig kvalitet til å brukes på den nye motorveien. Veiledelsen skal ha tatt grep og fått fjernet asfalten få timer etter at fvn.no omtalte saken.

10.04.08: Får ikke snakke fritt

Ungarske E18-arbeidere har fått taushetsplikt og kan ikke snakke fritt om arbeidsforholdene uten å risikere å miste jobben. – Det er urovekkende hvis folk føler de ikke kan si ting fordi de frykter å få sparken. Slik vil vi ikke ha det og dette er tatt opp med utbyggerne. Det er synd ungarerne bare godtar at det er slik, sier inspektør Alf Helgeland i Arbeidstilsynet.

18.03.08: Gravemaskin gikk til bunns

En gravemaskinfører måtte svømme til land da gravemaskinen han førte skled ut i Kviksvann i Urdal. Føreren ble sendt hjem etter hendelsen, men ble ikke skadet. Jobben med å få maskinen tok en del tid.

18.03.08: Politikerne krever oppvask

Politikerne på Agderbenken på Stortinget krever at det ryddes opp i arbeidsforholdene som ungarske anleggsarbeidere lever under på E18-anlegget. AP-politiker Freddy de Ruiter omtaler forholdene saken som flau.

15.03.08: Ungarere føler seg utnyttet

Flere ungarske E18-arbeidere forteller til Fædrelandsvennen at de sitter igjen med en timelønn på 60-70 kroner. Minimalt med privatliv er også noe som preger anleggsarbeiderne. Internrevisjonen i Statens vegvesen har satt i gang full gransking.

25.02.08: Omfattende sprengning

10.000 lastebillass med stein ble fraktet bort etter at tre fjellområder på nye E 18 ble sprengt. I mellomtiden ble veien stengt, og folk måtte kjøre om Birkeland. 70.000 kubikkmeter fjell ble til småstein. E18 ble stengt hele helga på grunn av sprengningen.

31.01.08: Prioriterer farlig kryss

Et år foran tidsskjemaet åpnes Tingsaker-krysset i Lillesand. – Vi forserer utbyggingen på Tingsaker fordi veisystemet her er svært farlig. Dette har vært et ønske fra Lillesand kommune, sier Kyrre Lian i CJV E 18. Opprinnelig skulle krysset blitt åpnet i august 2009, men det ble endret til 1. juli 2008.

31.01.08: Påkjørt og en drept

En 73 år gammel mann døde etter at han ble påkjørt av en lastebil ved Risdalkrysset i Grimstad. Mannen gikk med rullator bak lastebilen. Skadene var så omfattende at livet ikke stod til å redde. Halvannen time etter at ulykken skjedde, døde 73-åringen på sykehuset. Sjåføren som kjørte på mannen ble kort tid senere siktet i saken.

25.01.08: Plasserer omstridt stein på land

Det blir ingenting av det omstridte deponiet av sulfidholdig stein i Kaldvellfjorden. Massene skal i stedet plasseres på land. De 200.000 kubikkmeterne med stein vil bli plassert på to eksisterende deponier, på Gaupemyr og i Stordalen.

19.01.08: Vil ha mer OPS

Høyre-politiker Trond Helleland er så fornøyd med Agder OPS-prosjektet at han vil at resten av stamveien på Sørlandet skal bygges som OPS-prosjekter. Helleland har vært på befaring og mener at veien vest for Kristiansand og øst for Arendal bør bygges ut som OPS.

15.12.07: Refs for å jobbe mye

Ansatte i entreprenøren Risa får kritikk av Arbeidstilsynet for å jobbe opptil 17 timer i døgnet. Arbeidstilsynet frykter at utfallet kan bli ulykker og pålegger de ansatte å jobbe kortere dager. — Slitne anleggsarbeidere kan gjøre feil og det kan skje ulykker, sier Alf Helgeland i Arbeidstilsynet.

08.11.07: Advarer mot gift-utslipp

En ny rapport advarer mot at den planlagte dumpingen av sulfidholdig E 18-stein kan forgifte den sårbare Kaldvellfjorden. Veibyggerne som lager ny E18-motorvei mellom Grimstad og Kristiansand møter på store mengder sulfidholdig fjell.

29.10.07: Ti millioner for anleggsvei

CJV E 18 skal bruke ti millioner kroner på en midlertidig anleggsvei og bro på Kaldvell for å unngå E 18-køer. Veien og broen bygges for å frakte 250.000 kubikkmeter sulfidholdig stein fra E 18-traseen og til Kaldvellfjorden. – Alternativet ville vært lysregulering og køer, sier pressetalsmann Kyrre Lian i CJV E 18.

19.10.07: Kjempesprengning

En kjempesalve på 13.000 tonn sprengstoff ble sprengt ved Studevann. Gamle E18 ble stengt i forbindelse med sprengningen, som sprengte 18.000 kubikkmeter stein.

16.10.07: Avviser støyklager

Naboer klager på mye støy nattestid fra E18-anlegget. – Før folk går til politiet bør de sjekke om støyen de hører virkelig kommer fra arbeidet med motorveien, sier informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS. Arbeidet skal avsluttes senest klokka 23.

20.09.07: Granater stoppet E18

Tyske mineryddere har funnet gamle tyske granater i ei myr på E 18-anlegget i Lillesand. Ingen av granatene som er funnet til nå er skarpe, men veibyggerne tar ingen sjanser. Alt arbeid i området ble stanset.

14.09.07: Flere feilsprengning

Fædrelandsvennen avdekker at Meisters feilsprengninger er omfattende, og har kostet mye tid og millioner av kroner å rette opp.

04.09.07: Jobbet uten sikring

Uten påbudt verneutstyr og sikkerhetstau skal broarbeidere på E18 ha jobbet nær 30 meter over bakken. Det var ansatte i Statens vegvesen, som under en befaring avslørte det grove sikkerhetsbruddet.

11.08.09: Meister mister oppdrag

Entreprenøren Reinhold Meister mister en del arbeidsoppgaver til hovedentreprenøren CJV E 18, etter en intern oppvask. Meister er tidligere blitt nektet å sprenge på nye E18, men mister nå oppgaver etter en intern omorganisering på anlegget.

18.06.07: Sprengningsulykke

En 6.-klasse fra Høvåg skole feiret skoleavslutningen på friområdet ved Kaldvell i Lillesand da en sprengsalve sørget for at en ny steinskur fløy 300 meter gjennom lufta og haglet over elevene. En ni år gammel jente får lettere skader. Entreprenørselskapet Bul Sachsen Gmbh og skytebasen får 175.000 kroner i bot.

16.06.07: Åpnet ny bro på E18

Nye Barstøl bro og et par hundre meter av den nye motorveien ble tatt i bruk ved Dyreparken. Årsaken var å sikre bedre flyt i sommertrafikken. Toppsjefer på veianlegget var på befaring for å godkjenne den nye veien.

07.06.07: Ulovlige kraner?

Arbeidstilsynet gir E 18 entreprenøren CJV pålegg om å dokumentere at kranene langs motorveianlegget er sertifisert for bruk i Norge.

01.06.07: Granskes for sosial dumping

Vegdirektoratets internkontroll reiste til Budapest for å granske mistanker om sosial dumping på nye E18. Det var det ungarske selskapet Degusz-Bau, som jobber for entreprenøren Reinhold Meister, som ble gransket.

31.05.07: Entreprenør-sjef beklager

Thomas Meister ved den tyske maskinentreprenøren Reinhold Meister beklager sterkt E 18-tabbene, som var medvirkende årsak til at tre toppsjefer i CJV E 18 måtte gå av.

24.05.07 — Stein i veien

En diger stein rullet ut på E 18 ved Sørlandssenteret. Bare flaks gjorde at ikke steinen traff noen kjøretøy.

10.05.07: Beboere måtte evakuere

Beboerne måtte evakuere da en flik av Strømsheia skulle sprenges bort. Politiet beordret evakuering av 22 leiligheter i Strømsbakken og 17 bolighus i Strømsdalen. Flere beboere fryktet at vinduene ville sprenge da 2000 kubikkmeter av Strømsheia ble sprengt, men det gikk godt.

26.04.07: Nekter for ulovlig dumping

Den tyske entreprenøren Reinhold Meister ble tatt på fersken da de dumpet asfalt som fyllmasse i Sørlandsparken. — Uakseptabelt, var svaret fra Fylkesmannens miljøvernavdeling etter fvn.no sin avsløring. Agder OPS avviste ulovlig dumping, og mente at asfalten kun skulle mellomlagres i Sørlandsparken.

26.04.07: Innrømmer feilvurdering

Informasjonsansvarlig i Agder OPS, Lars Gunnar Nag, innrømmer at selskapet undervurderte rasfaren på Helldal i Lillesand i forbindelse med sprengningen på nye E 18. Men han benekter samtidig at det ble sprengt i nærheten av rasområdet.

25.04.07: Grunnbrudd i Lillesand

Redningsmannskaper fryktet lenge at en kvinne, en mann og en hund hadde blitt tatt av et grunnbrudd i Lillesand. Grunnen ved Helldal gav etter for store mengder stein fra E18-utbyggingen. Steinene sank, samtidig som leire este opp og la seg over veien.

23.04.07: Full stans i E18-sprengningen

CJV E 18 stopper alt sprengningsarbeidet ved Sørlandsparken inntil sprengningsulykken som inntraff ved Biltema og Lidl er oppklart.

21.04.07: Spreningsuhell i Sørlandsparken

Stein fra en spreningssalve fløy 300 meter gjennom lufta og traff flere biler i Sørlandsparken. Årsaken til uhellet var at det ble brukt et alt for stort borr, og at hullene dermed ble fylt med for mye sprengstoff. Salven skulle vært fyrt av kl. 21 torsdag kveld. Anleggsarbeiderne rakk det ikke og fyrte av salven kl. 13.40 neste dag, hvilket medførte steinregn som ødela 11 biler og ei stor glassrute på Lidl.

28.03.07: Gravemaskin sank

En gravemaskin sank ned i den bløte jorden og ble sittende fast i en myr ved Tjore i Grimstad. Gravemaskinen arbeidet med en ny vei på stedet og jobbet på oppdrag fra Agder OPS.

13.03.07: Lange køer ved Rona

I flere uker har lange køer preget E18 ved Rona. Den gamle E18-traseen er stengt, men Statens vegvesen har gitt etter for press. Nå vil traseen holdes åpen på dagtid. Klokken ti hver formiddag åpnes begge de gamle feltene på E 18. På en kortere strekning er fartsgrensen på 40 kilometer i timen. Etter klokken ni om kvelden blir det igjen omkjøring for østgående trafikk om rundkjøringen på Rona.

13.01.07: Første lys i tunnel

Hardbarka tunnelarbeidere skålte i konjakk, da lyset gløttet inn gjennom den 190 meter lange Kvernåstunnelen for første gang. – Arbeidet har gått bra, sier tunnelbas Erling Hundhammer fra tunnelselskapet Leonhard Nilsen & Sønner.

15.12.06: Lei av høylytt sprengning

Naboene til tunnelarbeidet på Lovisenro i Lillesand er mektig lei sprengningsarbeidet i Kvernåstunnelen. Både dyr og mennesker reagerer kraftig på høye smell. Naboene ønsker ro fra klokken 23 til 06.

13.11.06: Frykter kundeflukt

Næringsdrivende i Sørlandsparken frykter trafikkaos og tapt omsetning når E 18 utvides til fire felt. I forbindelse med veibyggingen skal flyttes fram og tilbake en rekke ganger i løpet av byggeperioden, hvor europaveien går fra to til fire felt.

01.09.06: Påvist fiskedød i Moelva

Det blir påvist at fiskedøden i nedre deler av Moelva skyldes tilsig etter arbeid med sulfidholdig fjell på Storemyr industriområde. Lillesand har et større belte sulfidholdig fjell. Ved oksidasjon av sulfid til sulfat dannes det svovelsyre, som gjør vann så surt at fisk dør.

19.08.06: Byggingen i gang

De første meterne av nye E18 er grovplanert på Bjørkestøl i Lillesand. Først i november skal arbeidet med byggingen av veien begynne for fullt.

09.08.06: Flere innbrudd langs E18

Flere tomme boliger som skal rives for å gi plass for den nye veien, er blir utsatt for innbrudd. En E18-arbeider som Fædrelandsvennen skrev om, fikk frastjålet mobiltelefon, toalettsaker og en salamipølse få timer etter ankomst til Norge.

27.06.06: Tidlig ferdigstillelse i øst og vest

I et møte med næringslivet kom representanter fra Bilfinger Berger og Pihl med lovnader om at en del av den nye veien både i øst og vest skulle være klar for bruk 1. juli 2008. Resten av veien skal være klar for åpning 31. august 2009. 23.06.06: E18-kontrakten signert

Kontrakten mellom Agder OPS Vegselskap og Statens vegvesen blir signert. Oppdraget omhandler ny firefeltsvei mellom Rona i Kristiansand og Nørholm i Grimstad. Kontrakten omhandler 38 kilometer ny motorvei, 75 kilometer annen vei og drift av samme strekning i 25 år.

08.04.06: Agder OPS får byggeoppdrag

Oppdraget med å bygge ny E 18 mellom Kristiansand og Grimstad går til Agder OPS Vegselskap, der tyske Bilfinger Berger er dominerende. Ringvirkningen for lokale entreprenører kan bli store.

— Valget falt på denne gruppen ettersom de har levert det tilbudet som vi vurderer som den beste løsningen. Det opplyser prosjektleder og sjefingeniør Kjersti Billehaug i Statens vegvesen.

Få med deg alt om den nye veien og åpningsfesten i en egen E18-avis i Fædrelandsvennen torsdag.