— Det stemmer at vi har inngått en avtale om å jobbe sammen, bekrefter Vanebo (bildet), daglig leder i det trondheimsbaserte plateselskapet MBN. I forrige uke var han i Nesseby i Finnmark og la frem et forslag for de populære 14-15-åringene og deres foreldre.

The Blacksheeps var suverene vinnere av MGP jr i år, og deres knalltøffe rockelåt «Oro Jaska Beana» har slått an hos langt flere enn den opprinnelige målgruppa. Blant annet har de vært på «Lydverket» og også oppnådd en smått sensasjonell spillelisting på NRK P3. ## Et magisk øyeblikk

— Det sier mye om kvaliteten til dette bandet. De har truffet en streng og har en utstråling og totalitet som er unik, sier Vanebo, som forteller at han så bandet for første gang allerede i februar, under audition til MGP jr.

  • Da de var ferdige ble det en merkelig stemning - alle så på hverandre og tenkte «hva skjedde nå?». Det var et magisk øyeblikk, mener mannen som tidligere har gitt ut tre plater med Malin Reitan og én med Celine Solemsløkk. I tillegg samarbeider MBN med NRK om å gi ut samleplata med alle finalistene.

Flere interesserte selskaper

Foreløpig er planene for The Blacksheeps omtrentlige, og plate er det ikke snakk om før tidligst et stykke ut i 2009. - Vi har begynt å se på studioopphold, men dette er ungdommer som går i 9. og 10. klasse - og vi skal ta oss god tid, forklarer Vanebo. Han forteller at plata sannsynligvis kun skal inneholde sanger bandet har skrevet selv. Arild Johnsen, far til vokalisten samt hjelpemann for bandet, sier til NRK at også gigantene Sony BMG og EMI har vist interesse.

Med flere tidligere MGP jr-deltakere i stallen, begynner Vanebo å få lang erfaring i å jobbe med unge artister.

  • Det viktigste er å ta det veldig på alvor, samtidig som vi ikke ønsker å gjøre det dødsseriøst for ungene. Det skal være en hobby for dem, og de skal få lov til å være ungdommer. Men vi i selskapet legger like mye tid og innsats i det som om det skulle vært en proff, voksen artist, hevder Vanebo.

  • Samtidig er vi mer restriktive og sier oftere nei til henvendelser utenfra og opptrer mye som rådgivere i tett samarbeid med foreldrene.

Til nå har MGP jr-platene også vært god butikk for MBN. Celines plate har solgt 45 000, mens Malins tre plater har solgt nærmere 80 000 til sammen. I tillegg vil de to jentene sannsynligvis fylle Olavshallens Store sal hele fem ganger i romjula.