LILLESAND: Mens Statens vegevesen, CJV E 18 og Agder OPS krangler om hvem som har skylden for at ikke veien ble åpnet på åpningsdagen i går, jobbes det også på spreng for å få på plass det som mangler.

Det er hovedsakelig tre ting som gjenstår før opplæringen av vaktoperatørene kan starte, opplyser Jan Vidar Myrland, seksjonsleder ved Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.

1. Tekniske problemer med bommer.

— Disse skal stoppe trafikken hvis det blir brann eller ulykker i tunnelen, sier Myrland.

2. Tekniske problemer med elektroniske skilt.

  • Disse skal gi riktig informasjon til trafikantene om hvilken vei de skal kjøre hvis vi stenger en tunnel.

3. Tekniske problemer med datautstyr i tunnelene.

  • Det er i grove trekk disse tre tingene vi venter på, sier Myrland.

Beredskapsplan

Han legger til at det er mye som er på plass. Men før de 17 vaktoperatørene han har under seg på Vegtrafikksentralen kan fullføre opplæringen, må alt det tekniske virke.

— Det er laget en beredskapsplan med redningsetater for hvordan man skal håndtere diverse typer hendelser som kan skje. Det er en del av sikkerhetsgodkjenningen, men det er flere elementer. Ett er at vi skal gjennomføre øvelse, et annet er skriftlig dokumentasjon, sier Myrland, og fortsetter:

— Vi skal øve på flere scenarier. Vi skal styre skilter, stenge bommer og tunneler, og da må vi bruke forskjellig utstyr, sier han, og forklarer at det derfor er viktig at alt teknisk fungerer slik at man kan ha en realistisk øvelse.

- Avhenger av hvor godt det går

Vaktoperatørene har vært på befaring på anlegget. Vegtrafikksentralen var også involvert i en øvelse i Brattheitunnelen for en uke siden. Les mer om denne øvelsen og se bilder og video her.

Men den siste delen av opplæringen er altså ennå ikke gjennomført. I utgangspunktet var det drøye 14 dager som var satt av til denne opplæringen.

— Det er nok en makstid. Hvor lang tid vi faktisk bruker avhenger av hvor godt det går. Så snart det tekniske er i orden, starter vi, sier Jan Vidar Myrland.