KRISTIANSAND: — Folk gir mer blaffen i den tekniske tilstanden på bilen sin nå enn før i tida, mener Morten Nilsen i Statens vegvesen, leder for kjøretøyavdelingen i Vest-Agder.

Denne uka gjennomførte mannskap fra trafikkstasjonen i Kristiansand en rekke kontroller i regionen. Både onsdag og fredag forflyttet de seg rundt på ulike destinasjoner for å hanke inn biler og kontrollere dem.

Intensivering

Nilsen forteller at antall kjøretøykontroller er intensivert i Kristiansand-regionen det siste halvåret. Ukentlig foretas det én til to kontroller på dagtid, samt mer sporadiske kontroller på kveldstid.

— Det blir flere kontroller og mer målrettede kontroller fremover. Vi ser behovet for dette, sier Nilsen.

Forrige uke ble det delt ut over 130 mangellapper til bilister som blant annet passerte Vesterveien i Kristiansand. Dette bildet ble tatt under en kontroll 18. februar. Foto: Tormod Flem Vegge

92 av 96 med mangler

Onsdag ble det gjennomført kontroll av 96 biler i regionen, ved kontrollpunkter på Vesterveien, i Sørlandsparken og i Vennesla. Det medførte 92 mangellapper og 26 bilbeltegebyrer. Fredag ble det kontrollert rundt 50 biler, på Lund, i Sørlandsparken, på Strai og ved Kjosbukta. Cirka 40 av dem hadde mangler, ifølge Nilsen. Fredag ble det skrevet ut åtte gebyrer for manglende bilbelte.

— Vi forsøker å luke ut biler vi antar har feil, biler som ser slitne ut og som eksempelvis mangler et lys. Hvis vi først oppdager én feil på en bil, finner vi ofte flere feil. Vi går målrettet til verks, og har en treffprosent på mellom 60 og 100 prosent når vi velger ut en bil som skal vinkes inn. Dermed blir ikke nyere biler hvor alt virker stoppet unødig, forklarer han.

Morten Nilsen i Statens vegvesen, leder for kjøretøyavdelingen i Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

— Elendige tilhengere

- Hvilke feil finner dere på bilene?

— Mange kjører rundt uten at lysene i orden. Det er mye slurv her. Det er også mange tilhengere i elendig forfatning. Det handler både om dårlige bremser, lys som ikke virker og dårlig lastsikring, sier Nilsen og understreker viktigheten av at tilhengere er i god stand.

— Hvis man foretar en sjokkoppbremsing med en fullastet tilhenger, kan bremselengden blir lang, poengterer han.

Nilsen nevner også at mannskapene kommer over mange modifiserte biler med feil dekk- og felgdimensjoner, samt biler med folierte sidevinduer som ikke gir nok sikt for sjåføren.