KRISTIANSAND: — Dette må vi ta tak i og forklare folk hvorfor bompenger er helt nødvendig for å sikre vei-utbyggingen, sier Agderrådets leder, Laila Øygarden (Ap).Sammen med resten av Agderrådet er hun bekymret over motstanden mot bompenger som har kommet til overflaten, særlig etter at Fædrelandsvennen fortalte om økningen fra 10 til 25 kroner i bomringen rundt Kristiansand fra 2007. De frykter nå at motstanden skal bli så sterk at andre politikere ikke tør si ja til bompenger. Dermed vil viktige vei-utbygginger kunne forsinkes, for staten gir i dag forrang til de prosjekter der den lokale betalingsviljen er sterkest. Kampanje over nyttår

Agderrådet består blant annet av de viktigste lokalpolitikerne i landsdelen samt representanter for næringslivet og LO. I går ettermiddag diskuterte et bekymret arbeidsutvalg hvordan sørlendingene skal overbevises om nytten av bompenger.Ingen konklusjon ble trukket om hvilken rolle Agderrådet skal spille konkret, men det var enighet om at rådet må på banen.- Over nyttår må vi ta et tak for å gi sørlendingene skikkelig informasjon. De må se at bompenger er eneste måte å skaffe statlige vei-penger på, sier Øygarden.Flere store utbyggingsprosjekter står for tur i landsdelen, blant andre E 39 vestover fra Gartnerløkka og fire-feltsvei mellom Kristiansand og Grimstad. Senere kommer utbedringer på E 39 i midtre og vestre del av Vest-Agder. Alle baseres på en betydelig bompenge-andel. - Motstanderne på banen

Kristiansandsordfører Jan Oddvar Skisland støtter en offensiv for å overbevise egdene.- La oss få motstanderne på banen. Så får de fortelle oss hva som er alternativet. Da må de være åpne på om de vil vente 10-20 år med ny vei eller betale bompenger, sier Skisland, som også vil ha næringslivet med på laget.vidar.udjus@fedrelandsvennen.no