KRISTIANSAND: — Dersom det blir bygd en sammenhengende ledelinje fra Kjøita, over gamle Lundsbroa og ned Tollbodgata til Vestre Strandgate, kan det bli langt enklere for blinde og svaksynte å ta seg trygt fram i byen. Jeg håper prosjektet kan bli realisert som planlagt allerede neste år, sier nestleder Torleif Sørtveit i Norges Blindeforbund Vest-Agder.I går gikk Sørtveit opp ruten som det kan bli aktuelt å steinsette med heller og forhøyninger, slik at blinde og svaksynte lettere skal kunne ta seg fram. På befaringen deltok også sjefsingeniør Per Kjelsaas i ingeniørvesenet i Kristiansand kommune, rådgiver Inger Marie Lid i Sosial- og helsedirektoratet og forsker Liv Rakel Øvstedal i SINTEF.- Vi har erfaringer fra en del mindre ledelinjer, men knapt noen er av denne størrelsen. Derfor vil en ledelinje på et par kilometer kunne gi oss nyttig informasjon om hvordan blinde og svaksynte kan ta seg fram over et større område i en bykjerne, sier Øvstedal.Den planlagte ledelinjen vil bli utformet som et følbart underlag i gode fargekontraster. Ved hvert kryss vil det komme tversgående opphøyde kuler eller lignende. Disse skal ikke være høyere enn fem millimeter, slik at de ikke er til hinder for bevegelseshemmede.Det vil koste flere hundre tusen kroner å bygge ledelinjen. Kommunen vil kunne søke om tilskudd fra såkalte tilgjengelighetsmidler fra staten.- Tollbodgata er valgt fordi her ligger alt fra kommunale kontorer og videregående skole til politi og kontoret for blindeforbundet. Vi var også avhengig av å få en trasé der det ikke er for mye sykkeltrafikk, samtidig som her finnes flere stopp for Metrobussene, sier Per Kjelsaas.Fylkessekretær Oddvar Skoland i Norges Blindeforbund mener Kristiansand de siste årene har vært en foregangskommune på å tilrettelegge for funksjonshemmede.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no