KRISTIANSAND: — I Høyre er det flertall for å kreve bensinavgift utredet. Smertegrensen er nådd med 25 kroner i bomavgift. Vi må tenke kreativt nå. Helst skulle jeg sett at staten betalte alt av nye veier, men vi må være realistiske, sier Høyres Hans Otto Lund til Fædrelandsvennen.- I Tromsø er den lokale bensinavgiften 40 øre literen, og der fungerer dette godt. Bensinavgift er mye billigere å administrere enn bompenger, sier Lund. Bymur

Lund mener veivesenets planer om 25 kroner per passering fra 2007 og 15 år fremover vil føre til dramatiske endringer i lokalsamfunnet:- Vi får en bymur rundt Kristiansand. Trafikkmønsteret vil bli dramatisk endret. Hvor folk handler og arbeider, og hvor bedrifter etablerer seg, kan bli endret. Dette er paradoksalt i forhold til en region som smelter mer og mer sammen, sier Lund.Han og Høyre vil at bensinavgiften innføres i Kristiansand, Vennesla, Songdalen, Søgne, Lillesand og Birkenes. Får støtte

Varaordfører i Songdalen, Jon Sverre Hjemlestad (H) og varaordfører i Vennesla, Line Vennesland (Frp), sier bensinavgift høres spennende og fornuftig ut. De er for å vurdere dette.Det samme er Frp i Kristiansand, mens Mette Gundersen (Ap) synes ideen er spennende. KrFs Anne Ma Timenes og ordfører Jan Oddvar Skisland sier det samme. Dermed kastes et nytt moment inn i det store politiske slaget som de neste ukene vil utspille seg i Kristiansand-regionen. 28. januar skal transportutvalget for de seks kommunene rundt Kristiansand si ja eller nei. I februar skal bystyret og kommunestyrene behandle veisaken. Dyrere i rushet

I går la veivesenet fram sine siste forslag til Kristiansandspakke tre. Alle skal betale 25 kroner pr bompassering fra høsten 2007.Rabatten blir maks 50 prosent. Altså blir laveste pris 12,50.I rushtiden skal laveste pris være 19 kroner. Dette for å ramme pendlerne og få flere til å kjøre buss.Samtidig skal det innføres timesrabatt og månedsrabatt, slik at ingen skal betale mer enn maksimalt 1150 kroner måneden i bompenger.Når det gjelder hvordan utbyggingen skal være, skyves ny E 39 ut i tid. Den store veiutbyggingen til tre milliarder skal deles inn i to faser. Fase 1 (2008-2011): Ny riksvei 456 Kolsdalen/Fiskådalen påbegynnes 2008, ferdig 2010, kostnad 375 mill kronerNy riksvei 451 til Kjevik, påbegynnes 2010, ferdig 2011, kostnad 125 millioner kroner.Kryss til havn Narviksbakken påbegynnes og ferdiggjøres 2011, kostnad 75 millioner kroner.Myke tiltak hele regionen, kostnad 350 millioner kroner.Fase 2 (2011-2022):E 39 Gartnerløkka-Hannevikdalen påbegynnes 2012, ferdig 2017, kostnad 1540 millioner kroner (billigste løsning høybro).E 39 Hannvikdalen-Søgne, påbegynnes 2017, ferdig 2020, kostnad 1000 milloner kroner.Riksvei 456 Fiskådalen-Kjos, påbegynnes 2021, kostnad 550 millioner kroner.Myke tiltak i hele regionen 450 millioner kroner.Sjefingeniør Karl Sandsmark sier det er et dilemma at man begynner å bygge lokalveier i Kristiansand mens den regionale stamveien må vente:- Men dette må vi gjøre. Grunnen er at staten ikke vil gi midler før tidligst i 2012 i forbindelse med ny nasjonal transportplan, sier han.Så kommer debatten om høybro, lavbro og tunnel inn i bildet. Tunnel vil fordyre med minst 200 millioner kroner. Byggetiden vil bli ett år lenger og bompengetiden cirka to år lenger, ifølge veivesenet.- Enten det eller kutte i noen av de andre prosjektene, sier Karl Sandsmark.