BIRKENES: — Kjempegøy! Broen er blitt veldig fin, og jeg kommer helt sikkert til å bruke den en del, smiler Erik. I går sto han med rød kappe på broen og var med ordfører Harald Vestøl på den høytidelige seremonien.Rundt år 1900 sørget den kjente emissæren Torstein Håkedal for det som trolig var den aller første båtløse forbindelsen over Tovdalselva. Han rigget rett og slett til en stor korg med fire hjul og sveiv. Noen få år senere ble taubanen bygd om til en enkel hengebro.Broen var populær og mye brukt, både av lokalfolk, turgåere og laksefiskere. Men den forfalt etter hvert, og til slutt var det bare våghalser som bega seg ut på de sørgelige restene.Men en besluttsom dugnadsgjeng med Terje Murberg i spissen ville ikke ha det slik i lengden. 700 svette dugnadstimer senere er alt det vaklevorne, morkne og rustne skiftet ut, og elva har fått sikkerhetsnett både her og der. Bare de beste akrobater vil nå være i stand til å falle i elva.Nå vet ikke vi helt om det var litt på fleip, men dugnadsgjengen så i alle fall svært spente ut da broen gjennomgikk styrkeprøven i går kveld. Hauger av birkenesinger, noen attpåtil med sykkel, bega seg ut på de 300 stokkene fordelt på 70 meters lengde. Men kapasiteten var 130 kilo per meter, og broen besto prøven med glans.Glans var det også over feiringen i går. Gjenåpningen markerte starten på Birkelandsdagene, og her var det liflig hornmusikk, ordførerord, tømmerfløting på gamlemåten, flagg og ballonger. Anna Birkeland Sørlien og Kjell Eirik Stoveland sto for musikalsk innslag fra selve broen, og på Slogedalssiden var det avdukning av en inskripsjon til minne om dagen.Deretter gikk turen opp til det nyrestaurerte husmannshuset i Slogedalen. Med hyggelig musikk og god mat.