KRISTIANSAND: — Er det ikke mulig å få betalt med kort her, roper en fortvilet bilist.- Nå må du få skrevet noe negativt om bompengeselskapet, sier en annen.Stemningen var ikke spesielt god i bommen ved Falconbridge i går formiddag. Køen sto helt fra bunnen av bakken ved Hennig Olsen.Da Fædrelandsvennen hadde kommet fram til bommen etter å ha fulgt køen, hadde vi stått i kø i nesten fem minutter.Slik blir resultatet når 2500 biler i løpet av ett døgn skal gjennom den eneste bommen ved Falconbridge der det er mulig med manuell betaling. Bemanningen forsvant fredag, og bommen som hadde vært betjent ble stengt.Køen ble ikke mindre av at kortautomaten i går ikke fungerte som den skulle. Ikke hastverk

Kristiansand Bompengeselskap hadde ikke regnet med at bilistene som betaler manuelt skulle bli spesielt blide på den nye ordningen.Nå håper de at stemningen blir så dårlig og utålmodigheten blir så stor at bilistene går over til bombrikka autopass.- Når vi først har innført den ordningen, håper vi at de fleste vil benytte seg av den, sier Kjell Riseng, daglig leder i Kristiansand Bomselskap.- Vi har hatt større pågang av folk som vil kjøpe autopass i dag enn vi hadde tidligere, fastslår Riseng.Han regner med at 2000 bilister vil gå over til autopass før jul. Fra før har rundt 40.000 bilister autopass.Før jul vil også den filen ved Falconbridge som har vært bemannet, bli bygd om slik at det er mulig å betale med kort og mynter her. Dyr drift

Kristiansand er en av de byene i landet som får minst ut av pengene som kommer inn fra bomstasjonen. Hele 29 prosent av bompengeinntektene går til drift.Derfor må Kristiansand Bomselskap hele tiden finne ut hvordan de kan kutte ned på driften. Bomselskapet regner med å spare tre-fire millioner kroner på ubemannede bomstasjoner. Sju årsverk har forsvunnet i forbindelse med automatiseringen.Men det er mer penger å spare i bomselskapet. På lengre sikt er målet å fjerne muligheten til å betale manuelt.Da vil alle bilistene passere i det samme feltet. Har du ikke autopass, kommer regningen i posten. Både Bergen og Tønsberg har innført en slik ordning.- Ja, det er nok fremtiden. Men det vil nok ikke skje før tidligst i 2007, sier Riseng.