KRISTIANSAND: — Vågsbygdveien er et kjempeproblem. Dette kan kanskje hjelpe fram til vi får ny vei, tror Rune W. Rasmussen (Frp).Rasmussen foreslår å innføre et tre-felts reversibelt kjøremønster fra Hannevika til Trekanten. Om morgenen kan det være to felt i kjøreretningen fra Vågsbygd til Kvadraturen. Mens om ettermiddagen skifter kjøreretningen i det ene feltet, slik at det blir to kjørefelt i motsatt retning. Rasmussen ser for seg at retningen blir styrt av lyssignaler.- Slike felt har de hatt i mange år i Bergen. Dette vil hjelpe godt på trafikkavviklingen. Det blir langt bedre både for biler og busser å komme fram, mener Rasmussen. Enveiskjøring

Rasmussen har også et kreativt forslag for å bedre trafikkavviklingen fra Lumberkrysset til Auglandsbukta.- Hvis Kirsten Flagstads vei gjøres enveiskjørt, kan alle bilene som skal utover i Vågsbyd kjøre inn på den veien, mens trafikken mot byen går i to filer på Vågsbygdveien, forklarer Rasmussen.Med to filer hver vei, tror Rasmussen at trafikkavviklingen i morgen- og ettermiddagsrushet vil bedre seg betraktelig.Rasmussen fremmet forslaget i ATP-utvalget i forrige uke, og er glad for at det ble flertall for å utrede forslaget.Men distriktssjef i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, er skeptisk til forslagene fra Rasmussen.- Konsekvensene med å lede 8000 biler i døgnet forbi skole, Vågsbygd senter, eldre- og sykehjem er store. Men vi skal se på forslaget, sier Mjaaland. Avviser ikke

Ifølge Mjaaland er det høyere ulykkesrisiko i reversible kjørefelt.- Det kan oppstå usikkerhet om hvilken vei kjøreretningen er, forklarer Mjaaland.Mjaaland avviser imidlertid ikke forslagene.- Vi vil ta det med oss i vårt arbeid. Men vi vil ikke innføre tiltak som går ut over trafikksikkerheten, fastslår han.Distriktssjefen forteller at Statens vegvesen for litt over en uke siden holdt et seminar hvor forslag til hva som midlertidig kan gjøres med Vågsbygdveien ble diskutert.- Det kom inn 30-40 forslag, og da ble også disse to forslagene nevnt. Vi vil gå gjennom alle forslagene i de kommende ukene, for å se om det er noe vi kan gjøre for å bedre trafikkavviklingen, sier Mjaaland.