KRISTIANSAND: — Selve kaien skal etter planen være ferdig 1. juni, det som da gjenstår er steinsetting av de nærmeste ti målene i bakkant. Dette arbeidet har frist 1. august, forklarer havneingeniør Svein-Inge Larsen i Kristiansand Havn.Det betyr ikke at det nye havneavsnittet i Kongsgårdbukta kommer til nytte i 2005. Neppe i 2006 heller. Flyttefrist 2007/08

Kran for lasting og lossing, til en pris på 25 millioner kroner, er ført opp på 2006-budsjettet. Men bedriftene på Silokaia, blant andre Nor-Cargo, kan vente helt til 31. desember 2007 med å flytte østover. Deadline er satt av bystyret.Å bygge havn på en gammel søppelfylling er ikke ideelt. Siden bukta var dumpeplass for byens husholdningsavfall og industriavfall fra 1940-tallet til 1970-tallet, er det nå fylt på med 1,20 meter steinmasser. For at ikke grunnen skal sige når det lagres rujern eller annet tunggods på kaia, har entreprenøren brukt en enkel, men smart metode.- Det er fremprovosert setninger ved å slippe ned svære lodd på ulike punkter, som regel 2,5 tonn tunge stein som gravemaskinen slipper i bakken fra åtte-ti meter. Da har vi fått setninger på 15-20 centimeter, og de er vi glade for å få i forkant, forteller havneingeniøren. Bak det hundre meter åpne kaiområdet kommer bygninger. Giftbasseng

Kommunekassen og havnekassen spleiser på gildet - 150 millioner kroner pluss kran. Dette inkluderer strandkantdeponi, som kommunen har fått pålegg om å lage fra Statens forurensningstilsyn.Deponiet, et basseng i vannkanten vest for kaifronten, skal ta imot opptil 80.000 kubikkmeter forurensede masser i løpet av 10-15 år, transportert på lekter eller bil. Sigevannet filtreres i anlegget og slippes ut som rent vann i fjorden.Marvika skal støvsuges for miljøgifter og forurenset bunnslam ved å legge en lang flyteledning som pumper massene direkte inn i deponiet. Når bassenget er fullt, stabiliseres deponiet til kaiareal.- Deponiet skulle vært ferdig 1. september, men blir noen måneder forsinket på grunn av problemer med leira i bunnmassene, forklarer prosjektleder Arne Kristian Skiftenes fra Kristiansand Eiendom.Kristiansand Havn kjøpte i fjor det 47.500 dekar store havnearealet for 12 millioner kroner av kommunen. På toppen av alt kommer om lag 90 millioner kroner til toplanskryss i Narvika med atkomstvei til Kongsgårdbukta fra E 18. Veien skal etter planen stå ferdig 1. oktober 2006, finansiert ved bompenger.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no