MANDAL: — Vi har en altfor høy skadefrekvens. Derfor har jeg nå foreslått overfor forsikringsselskapet og billeverandørene at vi samarbeider om tiltak som skal redusere skadene.Det sier ansvarlig for leasingbilene i pleie- og omsorgssektoren, Bjørn Einar Nilsen.Denne delen av kommunen har tilgjengelig 16 leasingbiler fra to forskjellige leverandører. I fjor var det skader på fire-fem av disse. Måtte kondemneres

I tillegg ble to av bilene fullstendig ødelagt på samme dag og måtte kondemneres etter at de ble kjørte utfor 2. juledag på Lindland i Holum. Ingen av de ansatte ble skadet i disse uhellene.Det handler om betydelige summer Mandal kommune må ut med i egneandeler etter uhellene. Noen av skadene er dessuten så små at det lønner seg å heller å ta regningen selv, men til sammen koster dette mye, uten at Nilsen hvor mye det handler om i penger.Etter at Nilsen nå i slutten av april måtte sende tre nye skademeldinger, ber han om hjelp til tiltak for å få ned antall skader. Holdninger

— Jeg ser for meg et kurs med vekt på blant annet holdninger. For de fleste er det mer naturlig å ta vare på en bil som ikke er ens egen. For dersom grunnen til at det bulkes så ofte er at de ansatte føler at det ikke er så nøye fordi bilen ikke er deres egen, må vi gjøre noe med en slik holdning, sier Nilsen.Han mener at det også er naturlig at enkelt vedlikehold er et tema. Det dreier seg blant annet om det å skifte dekk. - Mange av sjåførene kvier seg for å skifte dekk og ringer derfor etter servicebil. Slikt koster jo, medgir Nilsen, som selv har rykket ut for å bistå med dekkskifte. Men nå synes han det er mer riktig at det kreves at sjåførene er i stand til å skifte dekk selv. Bedre kjøreteknikk

Ellers ønsker han at de ansatte skal lære seg bedre kjøreteknikk, som for eksempel glattkjøring.- Mange av bilene våre er nye med moderne utstyr for å hindre skrens og spinning. Det er nødvendig å bli lært opp i bruken av dette, sier Nilsen.- Om vi kan få ned antall skader, er det en vinn-vinn-situasjon. Forsikringsselskapet slipper utbetaling, forhandlerne får igjen bedre biler og kommunen slipper utgiftene til småskader og høyere forsikringspremie, sier Bjørn Einar Nilsen.Hva mener så de ansatte selv, i all hovedsak damer? En av dem, hjemmesykepleier Anne Kari Øverland, mener den høye skadefrekvensen kan skyldes at de har det travelt og at det da er lett å være så ukonsentrert at det blir skader.- Jeg har ikke bulket noen biler på jobben, jeg kjører mer forsiktig når det ikke er min egen bil, sier hun.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no