Kristiansand: — Jeg stusset da jeg så regningen, og skjønte ikke hvilke nummer jeg hadde ringt. Da jeg sjekket nummeret fant jeg ut at det var til ligningskontoret, forteller Rustad. Ingen sa det var dyrere

Rustad hadde et par spørsmål til ligningskontoret fordi hun hadde glemt å føre opp noen opplysninger i selvangivelsen. Hun slo nummeret og tastet seg gjennom ulike menyer. Etter å ha funnet riktig menyvalg og stått fem minutter i kø, fikk hun beskjed om å ringe tilbake senere på grunn stor trafikk.- Jeg forsøkte å ringe tilbake tre ganger, men kom aldri gjennom. Til slutt ga jeg opp, forteller hun.Rustad fikk ikke på noe tidspunkt i «samtalen» beskjed om at det kostet henne noe mer enn en vanlig mobilsamtale. Ligningskontorets ansvar

Når Fædrelandsvennen konfronterer Rustads mobiloperatør Chess med situasjonen, kan de fortelle at det hos dem alltid koster 4,39 kroner minuttet å ringe fra mobil til nummer som starter med 815. Det er Chess som krever denne avgiften for å holde nummeret åpent. Det gjelder også om man står i kø. Ifølge mobiloperatøren er det ligningskontoret sitt ansvar å fortelle innringeren hva samtalen koster. Det gjelder ulike priser for fast- og mobiltelefon. Tar selvkritikk

Informasjonsdirektør i Skattedirektoratet, Lise Halvorsen, tar selvkritikk for situasjonen.- Ordningen har vært beregnet for fasttelefon, som det koster 29 øre pr. minutt å ringe fra. I og med at mange nå bare har mobiltelefon, må noe gjøres. Hva det blir må vi se nærmere på, sier Halvorsen.Informasjonsdirektøren forsikrer at det i fremtiden ikke skal koste så mye å ringe til ligningskontoret, selv fra mobil. Hun vil sørge for at det i telefonsystemet deres skal gis opplysning om at egne priser gjelder fra mobiltelefon. - Har Rustad noen mulighet for å få tilbake sine 85 kroner?- Det vet jeg ikke, men jeg tviler på det, sier Halvorsen. Ringer ikke før nødvendig

Rustad har ikke prøvd å ringe ligningskontoret tilbake senere. - Min far prøvde imidlertid å kontakte dem for to dager siden, men kom ikke gjennom, han heller.- Så da har han også betalt en del for å høre pausemusikk?- Ja, sannsynligvis, sier Rustad. Hun vil vurdere om det er strengt nødvendig å ringe neste gang hun trenger hjelp fra ligningskontoret.- Må jeg, så må jeg. Men jeg vil prøve å unngå det, forteller Rustad.torhallvard.torson@fedrelandsvennen.no