KRISTIANSAND : — Det har ikke vært lett nok å ta tog de siste fire årene. Det akter vi å gjøre noe med fra 15. juni. Enda enklere blir det fra desember. Da vil også klippekort bli vurdert sier konserndirektøren.Toppledelsen tar særlig selvkritikk på vegne av selskapets billettpraksis de siste årene.- Det er slutt på tiden da publikum måtte taste seg fram i lange telefonkøer. Heretter skal 70 prosent få svar i løpet av et halvt minutt. Resten skal få tilbud om å bli oppringt.Roverud lover også at det fra 15. juni av skal bli mulig å kjøpe billetter om bord, så sant det finnes ledige seter. Likevel anbefales kunder å reservere plasser.- Publikum skal også få flere muligheter til å reise rimelig, sier konserndirektøren, som varsler kampanjepris til 286 kroner mellom Kristiansand og hovedstaden.- Det ble for vanskelig å være togkunde, innrømmer konserndirektør Rolf G. Roverud overfor Fædrelandsvennen.Han legger til:- Dersom vi visste det vi vet i dag, ville ikke Signatur-konseptet ha blitt innført.Det skjedde høsten 1999. NSB skulle bestille 16 togsett til 100 millioner kroner stykket, hver med toppfart på 160 kilometer i timen.Men Signatur måtte raskt slå ned på farten. Sørlandsbanens gamle banelegeme tålte ikke krengehastighet. Året etter - 2000 - ble av NSBs informasjonssjef Arvid Baardstu beskrevet slik:- Mareritt er et for forsiktig uttrykk.Det året økte problemene fra vondt til verre. Hver femte trafikant forsvant og så å si samtlige tog var fra 20 til 50 minutter forsinket.Konserndirektøren vil likevel ikke være med på at Signatur var en fiasko.- NSB trengte nytt materiell for fire år siden. Komforten i Signatur-togene var en suksess. Men det var ikke rammene rundt, erkjenner Roverud.- Forutsetningene høsten 1999 var annerledes enn i dag. Blant annet har konkurransen fra ekspressbussene tilspisset seg.Rolf G. Roverud mener likevel at mye er blitt bedre den siste tiden. Han viser blant annet til at punktligheten på Sørlandsbenen nå er over 90 prosent.Uansett fjerner statsbanene logoene Signatur og Agenda fra togsettene 15. juni. Fra da av skal merkevaren være NSB.Agenda-togene, som blant annet brukes mellom Kristiansand og Stavanger, skal trekkes til Oslo for å bli Inter city-tog. Signatur-togene tar fra da av all passasjertrafikk til og fra Kristiansand, med unntak av tradisjonelle tog til å trekke sovevogn.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no