LINDESNES: Det øverste asfaltdekket (bindelaget) løsner fra underliggende dekke (asfaltert bærelag), slik at bindelaget forskyves og blir ujevnt.— Ingen bilførere vil hverken se eller merke skadene når de kjører på europaveien langs Fasselandsvannet, sier Alf Helge Vindsland ved Vest-Agder veikontor.Vindsland opplyser at bindelaget er løsnet i 10-20 meters lengde i vestgående kjørefelt. Uten en nærmere undersøkelse er det ikke mulig å fastslå skadens omfang.- Vi vil vurdere omfanget av skadene til våren. Værforholdene gjør at det er svært ugunstig å foreta en utbedring sent på høsten. Skadene er ikke så alvorlige at det er nødvendig å foreta en utbedring før vinteren, sier Vindsland.- Entreprenørens ansvar

Vindsland mener det er naturlig å utbedre skadene samtidig som toppdekket legges neste år. Det er normal prosedyre at toppdekket legges ett år etter at ny vei åpnes.Veivesenet mener at skadene er entreprenørens ansvar i henhold til kontrakten. Samtidig innrømmes at arbeidet gikk i stort tempo i innspurten for å kunne åpne den nye europaveien og rasteplassen før turistsesongen. Den planlagte åpningen ble utsatt en drøy måned. Vindsland tror det var regnskyllet dagen før åpningen som gjorde at arbeidet ikke ble godt nok.- Tusenlappene flyr fort på veiarbeid, men jeg vil likevel betegne beløpet for å utbedre skadene som forholdsvis lite dersom ikke situasjonen forverres i løpet av vinteren, sier Vindsland, som anslår at asfaltarbeid koster hundre kroner per kvadratmeter.5,2 millioner

Det var 650 meter snorrett ny vei som ble tatt i bruk da ulykkessvingene ble utbedret og ny rasteplass ved Ramsetroa med toalettanlegg og miljøstasjon for søppel ble åpnet i sommer. Det var kjørt sand innerst i bukta til glede for dem som hadde lyst på en dukkert. Dessuten var det satt opp fire-fem benker, sådd gress og plantet blomster.Til tross for at veivesenet brukte 5,2 millioner til anlegget, hvorav 1,3 million til rasteplass, har det vært kritikk fra mange hold mot blant annet tilbudet til funksjonshemmede, og beplantingen. Det har også vært kritikk mot at det var for mange penger å legge ned i en rasteplass.- Jeg tror de fleste i dag er fornøyd. Vårt problem er å få de som stopper til å kildesortere søppelet, men det samme problemet er velkjent alle steder det er forsøkt med kildesortering på rasteplasser, sier Alf Helge Vindsland.