KRISTIANSAND:— Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at vi tjener gode penger på å bruke anleggsavdelingen ved Hordaland vegkontor til å bygge tunnelen gjennom Baneheia, i stedet for å ha valgt private entreprenører, sier Egil Tveide, prosjektleder for E 18-utbyggingen gjennom Kristiansand.Lederen for Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg på Sørlandet, Carsten Akselsen, forteller at det blant de private entreprenørene er stor generell misnøye med at et offentlig organ som Vegvesenet selv tar en slik jobb, i stedet for å legge den ut på anbud.- Det er selvfølgelig ingen entreprenør som vil påstå at tunnelen ville blitt noe billigere dersom private hadde fått jobben. Det har vi ikke noe grunnlag for å hevde, sier Akselsen. Men rent generelt mener foreningen at konkurranse om slike jobber blant private aktører har en gunstig virkning.- Når foreningen har tatt opp denne saken, så er det ikke for å mase om Baneheia. Det løpet er kjørt. Men det kommer flere store veiprosjekter i landsdelen i årene framover, og vi ønsker å påvirke vegvesenet til i større grad å bruke private entreprenører, sier Akselsen. Han mener det vil være gunstig, spesielt nå som det er mye ledig kapasitet blant de private entreprenører.Egil Tveide er for sitt vedkommende ikke i tvil om at det var både riktig og lurt av vegvesenet i Vest-Agder å hyre inn anleggsgjengen fra Hordaland vegkontor til å drive Baneheia.- De har ingen andre interesser knyttet til prosjektet enn å bygge en best mulig tunnel til avtalt pris, sier han, og viser til at det her ikke finnes noen underliggende motiver eller ønsker om å tjene noen kroner ekstra.Han minner også om at det i årenes løp har vært en rekke stridigheter og rettssaker mellom oppdragsgiver (som vegvesenet) og private entreprenører etter tunnelbygging. Det har bl.a. sammenheng med de kontraktsformularer som brukes.- Uenigheten kan knytte seg til sikring av tunnelen, som bruk av bolter, forbruk av sprøytebetong, i de tilfellene det er aktuelt. I sum blir det fort snakk om store beløp som det lett blir uenighet om, sier han.Heller ikke sett i ettertid er Tveide i tvil om at det var riktig å bruke vegvesenets egne folk til Banehei-jobben. Og så langt har man heller ingen vesentlige kostnadsavvik.