FARSUND: Bøe var en av to barnefamilier som flyttet til bygda, nettopp for at skolen da skulle kunne opprettholdes. Både de tre barna og foreldrene savner Åpta skole, der alle kjente alle og elevene slapp lange bussreiser.

De tre barna går nå på to forskjellige skoler i Farsund og må alle bytte buss for å komme seg til og fra. Verst er det for de to yngste som på veien hjem får over én time lang bussreise. Det har også hendt at bussen har kjørt fra dem, og det er ingen spøk for en førsteklassing.

— Fordi vi valgte å la de to minste gå på en privat skole, vil ikke kommunen gi dem noe bedre busstilbud. De må kjøre lange omveier for å komme seg hjem. Om ettermiddagen er barna så trøtte at de knapt orker å reise tilbake til Farsund igjen for å delta på fritidsaktiviteter, sier Margrethe Berglihn Bøe.

Da grendeskolen ble lagt ned forsvant også samlingspunktet i bygda. Tross iherdig innsats har det ikke lykkes grendelaget å opprettholde det samme aktivitetsnivået i skolelokalene på kveldstid og i helger. Nå spør folk i bygda seg hvor mye Farsund kommune egentlig sparte på å legge ned skolen deres. Kommunen får reduserte inntekter for elever som valgte å begynne på skole i nabokommunen Lyngdal og på privat skole i Farsund.

— Det unike med Åpta skole var den gode kontakten mellom elevene på tvers av klassetrinn, sier Margrethe Berglihn Bøe. TORBJØRN WITZØE