Motorhavari, lekkasjer og strømbrudd er blant feilene som politidistriktene forteller om, skriver Politiforum.

– Det er en del feil på elektronikk, samt lekkasje fra taket. I tillegg er det feil på navigasjonssystemet, og det slår seg plutselig av. Vi regner jo med at ting fungerer på såpass nye båter, og vi er i dialog med leverandøren. Feilene skal rettes opp, sier Stian Christensen, politibetjent og båtfører ved politibåten i driftsenhet vest i Agder politidistrikt, til Lindesnes avis.

Her er båten i Farsund. Foto: Jøran Fredheim (arkivfoto)

– Irritasjon og merarbeid

I fjor fikk politiet i Agder ta i bruk en helt ny politibåt, som er stasjonert i Mandal og Farsund.

Til tross for problemene, er båten fortsatt i bruk.

– Vi har kunnet bruke den på alle oppdrag i sommer. Politibåten er fortsatt i bruk, men feilene skaper masse irritasjon og merarbeid. Vi er ute i operativ tjeneste på sjøen åtte uker fra sankthans, og vi skal ha beredskap videre utover, sier Christensen.

Politiets nye M12-ribber har behov for reparasjon eller feilretting. Foto: Frederik Ringnes / NTB

– Blitt fikset og reparert underveis

Båtene er av type Marell M12 og er 13,8 meter lange.

Marell ble i fjor tildelt kontrakt for å anskaffe politiet fem nye båter over hele landet.

Kontrakten omfatter kjøp av ni båter og har et totalt økonomisk omfang på 70 millioner. Så langt er det levert seks båter til distriktene.

Magnus von Porat Fiane, fagleder for sjøtjenesten ved Agder politidistrikt, sier til Fædrelandsvennen at den nye politibåten har gitt politiet et løft, og at den fungerer godt i sjøen og har god kapasitet.

– Vi er takknemlige for gaven vi har fått. Det har riktignok vært noen utfordringer med blant annet elektronikk, men dette har blitt fikset og reparert underveis. Vi fikk produksjonsnummer 1, og det er ikke uvanlig med såkalte barnesykdommer når nytt utstyr og materiell innfases, sier Fiane.

Magnus von Porat Fiane er fagleder for sjøtjenesten ved Agder politidistrikt. Foto: Emma Fløde

– Kan være frustrerende

Han legger til at de fleste mangler har blitt rettet på, og at det meste er garantisaker og håndteres etter avtaler og regler.

– Det kan være frustrerende for brukerne når nytt materiell ikke fungerer hundre prosent. Man forventer at nytt materiell skal fungere. Jeg er likevel overbevist at både båtbygger Marell i samarbeid med Politiets fellestjenester løser utfordringene på best mulig måte, sier Fiane.

Han legger til at sjøtjenesten har blitt gjennomført som planlagt, og at det ikke er noe som tilsier at resten av sommeren blir påvirket av manglene.

– Sammensatt

I august skal Marell og representanter fra politidistriktene som har erfaringer med båten møtes, sammen med Politiets fellestjeneste.

– De er det ikke vi som bygger. Men vi har forsøkt å ta kontakt med motorprodusenten for å fremskynde prosessen. Vi har sagt «kom igjen, dette er en blålys-båt som må på vannet», sier daglig leder i Marell, Patrik Söderholm, til Politiforum.

– Driftsproblemer kan i tilfeller være mer sammensatt og vi vil da samarbeide med totalleverandør om løsning, sier ettermarkedssjef Magne Barth i Mercury Marine, som produserer motorene.