— Slitasjen fra trafikken og bevegelsene i hengebroa har medført at asfalten er slitt helt ned til betongen. Asfalten begynte å løsne i januar, forteller senioringeniør Karsten Utsogn i Statens vegvesen.

Statens vegvesen må sørge for at den gamle hengebroa over Topdalsfjorden asfalteres rundt ett år tidligere enn planlagt. Foto: Tormod Flem Vegge

Han er byggeleder for asfaltarbeidet på riksveier og fylkesveier i hele Vest-Agder.

Humpete bro

Asfalten på den gamle Varoddbrua i Kristiansand er kun rundt tre centimeter tykk, for å unngå vektbelastning på hengebroa fra 1956. Bilistene har den senere tiden opplevd at særlig det høyre feltet over broa er humpete på grunn av slitasjen.

— Konsekvensen er at vi må utføre tiltak allerede i år. Vi hadde håpet at vi kunne ha ventet ett år til, forteller Utsogn.

Stenges om nettene

Statens vegvesen starter med å frese ned den gamle asfalten på broa, før asfalteringen iverksettes. Arbeidet starter i løpet av mai, mest sannsynlig før 17. mai, og vil ta en uke.

Slitasjen fra trafikken har forårsaket at asfalt har løsnet, og at bilistene humper seg over hengebroa. Foto: Tormod Flem Vegge

Broa vil bli stengt mellom klokka 22.00 og 06.00 i anleggsperioden.

— Broa er så smal at det ikke er forsvarlig at det går trafikk på den under asfalteringsarbeidet. Trafikken i østgående kjøreretning vil bli omdirigert til den nye Varoddbroa, forklarer Utsogn.

Det er to år siden hengebroa sist ble asfaltert. Arbeidet vil koste mellom 300.000 og 400.000 kroner.

Asfaltering for 93 mill.

Statens vegvesen skal i år asfaltere riksveier og fylkesveier i Vest-Agder for over 90 millioner kroner.

— Det vil bli brukt 69,8 millioner kroner på fylkesveier og 23,4 millioner på riksveier. Summene inkluderer også asfaltering av en rekke gang- og sykkelveier, forteller senioringeniøren.

Han sier at asfalteringsarbeidet i Kristiansand vil startes opp tidligere enn planlagt, allerede 27. april. Da skal strekninger i Oddernestunnelen og på Rona få nye lag med rykende fersk asfalt.