Det var i 2012 at reketråleren gikk ned utenfor Farsund med skipper Jan S. Pettersen (67) ved roret, etter at farkosten hadde deltatt i en redningsaksjon etter to tyske fiskere.

Ulykkesrapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport ble offentliggjort tirsdag, og sier at tråleren grunnstøtte hardt med akterenden, og at vannet da flommet inn.

Ikke tett

Rapporten slår fast at Pettersen var svært godt kjent i farvannet, og at det er uklart hvorfor sjarken grunnstøtte.

Men skottet som skilte lasterommet fra tankrommet bak i båten var trolig ikke vanntett, noe som førte til at hele den aktre halvdelen av skroget kunne fylles fra skaden bak.

Rapporten kommer også med forslag til nye sikkerhetskrav.

Ønsker forbedring

Blant annet fremmer Havarikommisjonen overfor Sjøfartsdirektoratet at det etableres krav til at det aktre lasteromskottet skal være vanntett.

Kommisjonen ønsker også større krav til teknisk dokumentasjon for skip som skal fiskeriregistreres, blant annet for å kontrollere konstruksjonsmessige svakheter.

Skulle selv berge

Det var på vei tilbake etter redningsaksjonen at Pettersen selv fikk problemer, da han traff et skjær. I løpet av kort tid ble båten overfylt og sank. Ifølge vitner var Pettersen i styrehuset da båten gikk ned.

— Akterskipet sank relativt raskt, og dette førte til at utgangen fra styrehuset der skipperen oppholdt seg, ble liggende under vann. Fartøyet fløt vertikalt på luft i forskipet en kort periode, men sank uten at skipperen kom seg ut fra styrehuset. Han ble senere funnet omkommet i vraket, heter det i rapporten.

To andre personer klarte å redde livet, og ble hentet av redningsskøyta Ægir.