— Vi har en ambisjon om å bli klimanøytrale på klimautslipp og drivstoff, og denne investeringen ser vi på som et konkurransefortrinn i fremtiden, sier Peder Syrdalen, direktør i ASKO Agder.

Peder Syrdalen mellom to av hyllene i tørrvarelageret til Asko Agder i Lillesand. Foto: Richard Nodeland

Grossisten ASKO leverer dagligvarer til NorgesGruppens butikker over hele landet. Neste år blir noen av leveransene fraktet i elektriske lastebiler etter at grossisten, med støtte fra statlige Enova, som første norske selskap har investert i tre el-lastebiler. Bilene skal brukes i Oslo, Bergen og på Agder.— Lastebilene tar 18 paller, og har en nyttelast på åtte tonn. I første omgang vil vi bruke den på kunder i sentrum av Kristiansand, Arendal og Lillesand. Vi tenker at en stille bil uten utslipp er gunstig i sentrumskjernene, sier Syrdalen.

Kostbar investering

ASKO var blant de første aktørene som underskrevZEROstungtransporterklæring, og Syrdalen er tydelig på at miljøgevinsten ved bruk av en ellastebil er større enn den økonomiske gevinsten i første omgang.

— El-lastebilene koster egentlig altfor mye, rundt to millioner kroner mer enn en vanlig lastebil. Men Enova støtter oss med en tredjedel, sier Syrdalen.

Regionsjef Reidar Retterholt i Norges Lastebileierforbund synes det er flott at ASKO nå går foran som eksempel, og tar i bruk elektriske lastebiler. Foto: Torstein Øen

Regionsjef Reidar Retterholt i Norges Lastebileierforbund (NLF) er fornøyd med ASKOs valg av lastebil, nettopp fordi investeringen er så stor.— Denne typen lastebil er såpass dyr at en lastebileier med vanlig kommersiell drift aldri vil få økonomi ut av det. Men nå som ASKO prøver det ut, kan det jo etter hvert skje noe med prisen, sier han.

Han sier at bransjen i dag prøver ut flere typer drivstoff for å redusere utslippene. Innen 2020 har ASKO et mål om å bruke 100 prosent fornybar energi og 100 prosent fornybart drivstoff. ASKOs eget dieselanlegg på Gaupemyr i Lillesand legges for tiden om til biodieseltypen HVO 100 som er basert på blant annet slakteavfall og animalsk fett. Det skal redusere utslippene med 85 prosent, opplyser Syrdalen.

— Om fremtidens energikilde blir biodiesel, hybrid, hydrogen eller gass, gjenstår å se. Derfor er det veldig flott at ASKO tør satse på elektrisk allerede nå, sier Retterholt i NLF.

Full uttelling

ASKOs elektriske lastebil på Agder blir å se på veiene fra 1. juni neste år. Den er for tiden under produksjon hos Emoss i Nederland, der blant annet bryggeriet Heineken i to år har prøvd ut de miljøvennlige bilene.

Til tross for at begrepet "rekkeviddeangst" har blitt velkjent blant norske elbileiere de siste årene, frykter ikke Syrdalen at ASKOs sjåfører skal kjenne på frykten for å gå tom for strøm når de ruller lydløst ut på sørlandske veier neste sommer.

— Bilene har en rekkevidde på rundt 20 mil, men om vinteren må man nok trekke fra litt på grunn av kulden. Vi legger opp til å lade bilen en gang om dagen mellom to skift, og slik det ser ut nå, vil vi få utnyttet bilen like godt som de vanlige lastebilene, sier Syrdalen.