KRISTIANSAND: — Høyre kobler Kristiansand fra de store satsingene i kollektivpolitikken. Byen og regionen vil komme helt i bakleksa hvis Høyres nye storbypolitikk ikke slås tilbake. SV og de rødgrønne skal sikre Kristiansand i tet, sier Holmelid.

- Hvordan kan du si det når din regjering fjernet Kristiansand fra storbystatusen og storbymidlene i 2006?

- Kjempedramatisk

— Storbymidlene er en annen sak. Nå snakker vi om kollektivtrafikk. Hele tiden har vi hatt Kristiansand inne som storby på transportområdet. Kristiansand og Trondheim har faktisk fått mest ressurser av alle og Kristiansand har vært ledende med bussmetro og satsing på sykkel og kollektivfelt.

— Det er dette Høyre ødelegger når Erna Solberg lover å dekke halvparten av investeringene til bybane/bussway i de fire største byene, mens Kristiansand holdes utenfor. Det er kjempedramatisk, sier Holmelid.

Høyre-leder Erna Solberg skrev onsdag et leserinnlegg der hun sier at Kristiansand er med på fem av Høyres seks kollektivsatsinger og at byen skal behandles som storby, men at Kristiansand ikke kan bli med på ordningen med 50/50-finansiering av bybane/bussway til 25 milliarder kroner, siden ikke byen skal bygge dette.

— Altså er Kristiansand koblet fra de store midlene. I vår løsning er Kristiansand koblet på, og likebehandlet med for eksempel Solbergs hjemby Bergen. Vi har tredoblet midlene til kollektivtiltak i storbyene i Nasjonal Transportplan, og vi sier at byene, inkludert Kristiansand og Grenland-regionen, kan søke om midler ut fra kvaliteten i prosjektene, sier Holmelid, som ellers brukte valgkampåpningen til å slå et slag for lokaltog.

Lokaltog

— Togturen fra Vennesla tok 14 minutter. SV har fått gjennomslag for at NSB igjen skal forsøke med totimersfrekvens på Sørlandsbanen. Da kommer i praksis lokaltoget. Fremtiden er kollektiv, sier Holmelid, som ikke sa at det var hans regjering som først stoppet NSBs initiativ til totimersfrekvens.

De neste dagene skal han bruke buss og tog for å komme seg rundt i hele Vest-Agder. Fokus er kollektivsatsing også ute i distriktene.

Skryter av gjennomslag

— Hva tenker du om fem ukers tøff valgkamp når sjansene for gjenvalg er så små?

— Nå har jeg erfaring. Jeg kan derfor love dobbelt så mye gjennomslag neste fire år, som første fire år. Jeg har fått til mye for Sørlandet. En satsing på miljøteknologi som har tilført landsdelen over 200 millioner kroner fra Innovasjon Norge, sammenkobling Sørlandsbanen/Vestfoldbanen er nå inne og skal planlegges, og vi skal ha en full gjennomgang av finansieringen av høgskoler/universiteter, sier Holmelid, som sier han virkelig tror på fire nye år på Stortinget.