TVEDESTRAND: — Jeg har ikke fått det med meg ennå, men dette betyr at vi kan starte planleggingen av veien mellom Tvedestrand og Arendal, sier ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene ved 16-tiden, til fvn.no.

Statens vegvesen har allerede startet planleggingen av veien, selv om klarsignalet ennå ikke var gitt fra staten.

— Jeg har vært i møte med prosjektledelsen for Arendal-Tvedestrand. Vegvesenet har bemannet opp for å starte planleggingen, sier Dukene.

Planlegging til 30 millioner

Regjeringen gikk onsdag inn for å bygge ny firefeltsvei langs dagens E18-trasé mellom Langangen i Telemark og Grimstad i Aust-Agder. Dukene sier at det som har skjedd onsdag er en formalitet som Tvedestrand kommune visste ville komme.

— Sånn sett er dette bare en bekreftelse på at vi kan starte planleggingen, men det er jo godt å få den, sier ordføreren.

Planleggingen av veien vil koste rundt 35 millioner kroner.

Den nye veien skal være anslått til å koste tre milliarder kroner.

Utvides fra to til fire felt

— For videre planlegging av ny E18 fra Langangen til Grimstad skal Statens vegvesen legge til grunn en løsning med utbygging av firefelts vei langs dagens trasé, det såkalte «alternativ 4», opplyser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.

Veien skal hovedsakelig utvides fra to til fire felt, og på enkelte strekninger skal ny firefelts vei legges i en egen trasé.

— I første omgang skal det gjennomføres utbygging på strekningene Langangen - Dørdal og Tvedestrand - Arendal, i tråd med opplegget i Nasjonal transportplan 2010 - 2019. Den videre utbyggingen må fastsettes ut fra trafikkutvikling og lønnsomhet, sier samferdselsministeren.

- En omfattende prosess

Harald Tobiassen er prosjektleder for Tvedestrand-Arendal.

— Det er en omfattende prosess som skal avgjøre hvilken trasé vi skal velge. Vi skal lage alternative planer. Valget av trasé blir avgjort i løpet av 2011, sier han.

Såkalte prissatte konsekvenser (samfunnsmessige forhold kontra kostnader) og ikke-prissatte konsekvenser (hensyn i forhold til kultur og miljø) vil vurderes.

— VI må involvere mange konsulenter. Vi skal lage trafikkmodeller, vi må se på arkeologi og så videre, sier prosjektlederen.

- Hvordan ser du personlig på å være med på dette prosjektet?

— Dette er spennende. Det er jo samfunnsnyttig, og det gjør jo planleggingen og byggingen spennende.

- Når blir det byggestart?

— Det vet jo ingen. Det er ikke bestemt. Det er Nasjonal Transportplan som bestemmer når dette blir.

- Hva tror du personlig da?

— Jeg tror ingenting. Jeg vil ikke tro noe om hvilket år det blir.

- Kan det ligge langt frem i tid?

— Det kan du spekulere i. Nasjonal transportplan er jo litt vag, så derfor kan jeg ikke si noe, sier prosjektleder Tobiassen.

I løpet av februar blir det idédugnad, med blant andre politikere, i forbindelse med veiprosjektet.