KONTROLL: Fra en av de mange kontrollene som UP har hatt ved Lenefjorden. Foto: Torbjørn Witzøe

Fra 1994 til 2006 omkom seks personer og hundre personer ble skadet på den 1,8 kilometer lange strekningen mellom Lindesnes og Lyngdal. 17. oktober 2006 ble fartsgrensen satt ned til 60 kilometer i timen.

Etter dette er det bare registrert tre mindre trafikkuhell hvor tre personer ble lettere skadet. Etablering av automatisk trafikk-kontroll, redusert hastighetsgrense og svært hyppige politikontroller er årsaken til nedgangen.

I løpet av de siste fem årene har politiet beslaglagt mange hundre førerkort. Flere tusen har fått forenklede forelegg for å ha kjørt for fort. Fra 7. mai 2009 har en million kjøretøyer passert den automatiske trafikk-kontrollen (ATK) i Lenebakken i østlig retning. 5000 har kjørt for fort, og det er utstedt forelegg for cirka 8,5 millioner kroner.

Hensikten oppnådd

— Veimyndighetene bestemte seg for å sette ned fartsgrensen for å forsøke å redusere det store antall ulykker på stedet. Vår oppgave er å følge opp gjennom kontroller. For Utrykningspolitiet var Lenefjorden nærmest en innsamlingsplass for førerkort. Det er beslaglagt mange hundre førerkort på stedet, sier distriktsleder Øystein Krogstad i Utrykningspolitiet.

I en periode etter at hastighetsgrensen ble satt ned var det ikke uvanlig at politiet kunne beslaglegge ti førerkort etter en kort tids kontroll langs Lenefjorden. Han presiserer at hensikten er oppnådd.

— En lavere hastighetsgrense, i kombinasjon med god oppfølging fra politiet, har bidratt til at det de siste fem årene ikke har vært alvorlige ulykker på denne strekningen, sier Krogstad.

En snau måned etter at det i oktober 2006 ble innført 60 kilometers fartsgrense ved Lenefjorden, inntraff det et uhell med lettere personskade. Fire år senere var det to mindre uhell.

— Det er en dramatisk nedgang i antall ulykker, og det er virkelig bra. Men politiet har også brukt store ressurser på å holde jevnlige kontroller langs Lenefjorden. De fleste som ferdes der jevnlig vet at strekningen har vært ulykkesbelastet, og at vi i tillegg har hyppige kontroller. Det er fortsatt noen som kjører for fort på stedet, men det er nok stort sett bilførere som ikke er godt nok kjent, sier Krogstad.

Mange kjørte fort

Det var etter to ulykker i slutten av september 2006, der den ene var en dødsulykke, at veimyndighetene bestemte seg for å redusere hastighetsgrensen fra 70 til 60 kilometer. Fartsmålingene på stedet viste at gjennomsnittshastigheten raskt sank fra 69 til cirka 60 kilometer.

Da fartsgrensen på stedet var 70 kilometer, kjørte mellom 30 og 40 prosent av alle bilene i 70 kilometer eller mer.

— Det som har skjedd ved Lenefjorden bekrefter sammenhengen mellom høy hastighet og ulykker. Samfunnsøkonomisk er mange millioner spart. Det har blitt tryggere å ferdes på strekningen. De fleste har forstått at politiet ofte er ved Lenefjorden på kontroll, utelukkende i den hensikt å skape en trafikksikker tilværelse for alle, sier Krogstad.