(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Et stykke oppe i Ringvålveien på Heimdal i Trondheim står det et skilt som opphever 30-sonen i den nye miljøgata. Få meter etter dette kommer det et nytt 30-skilt. Naboene har lenge spekulert på hvorfor det er sånn, skriver adressa.no.

— Er det åtti i mellom her da eller, lurer nabo Torgils Aurdal på. Deretter skritter han opp distansen mellom skiltene.

— Det er tolv meter i mellom skiltene, dette er vittig, sier Aurdal. Han får støtte av en annen nabo.

— Det virker veldig rart, det kan ikke stemme, sier Harald Moan.

Neppe laserkontroll

Statens vegvesen har ansvaret for skiltingen langs fylkesveg 841. — Hva er egentlig fartsgrensa mellom skiltene?

— Rent juridisk er det 50 km/t, fordi dette er et tettbygd strøk. Men det blir neppe noen laserkontroll på den strekningen, sier overingeniør Svein Ivar Lykke.

Han innrømmer at skiltingen kan virke noe uoversiktlig, men forklarer det med et strengt regelverk.

Mange eierskap

— I miljøgata i Heimdal sentrum er det et soneskilt som markerer fartsgrensen. Det er for å slippe å sette opp 30-skilt etter hvert veikryss. En sone kan ikke overstige 800 meter og da ble det tilfeldigvis sånn. I tillegg må det sies at de ulike fartsgrensene på denne veien har kommet til ulike tider. Veien har også skiftet eierskap fra kommune til fylkeskommune tre ganger i løpet av min tid i Statens vegvesen så det er ikke så lett å følge med, sier Lykke.

Skal rydde opp

Nå skal de imidlertid rydde opp så godt de kan.

— Løsningen blir sansynligvis å samle alle skiltene på en stolpe.

— Med oppheving av 30-sonen og nytt 30-skilt på samme stolpe?

— Ja. Det kan virke rart, men alt må være formelt riktig. Et soneskilt med fartsgrense er ikke det samme som et fartsgrenseskilt, avslutter Lykke.