VEST-AGDER: — En motorsyklist er ekstremt sårbar hvis han går i bakken, på tross av bruk av sikkerhetsutstyr som hjelm og ryggskinne. Hvis mc-føreren treffer noe i høy hastighet, som lyktestolper, autovern og liknende, er vedkommende veldig utsatt, sier Yngvar Aas, trafikkoordinator i Agder politidistrikt.

Onsdag ettermiddag omkom en 30 år gammel mannlig motorsyklist fra Vennesla, etter kollisjon med en bil i Vennesla sentrum. Lørdag omkom en 58 år gammel mc-fører fra Lyngdal etter en utforkjøring på E 39 ved Udlandsvannet i Lindesnes.

Søndag ble ei jente på 14 år alvorlig skadet, da hun på en lett motorsykkel kolliderte i en parkert lastebil på Lohnelier industriområde i Søgne.

En 44-åring fra Søgne ble alvorlig skadet da mc-en hans kolliderte i en traktorhenger på Lundeveien i Søgne for to uker siden. Etter flere operasjoner på Oslo universitetssykehus er mannen nå utenfor livsfare, ifølge politiet.

Yngvar Aas, trafikkoordinator i Agder politidistrikt. Foto: Tormod Flem Vegge
Onsdag omkom en 30 år gammel mc-fører i Vennesla sentrum, etter kollisjon med en bil. Foto: Magnus Nødland Skogedal

I august omkom en 28-åring fra Sola i en mc-ulykke i Sirdal.

Dyster statistikk

De siste ukene og månedene har vært preget av dødsulykker, alvorlige ulykker og uhell der motorsyklister har vært involvert.

— Det er tragisk at vi har hatt så mange dødsulykker og alvorlige ulykker den siste måneden. Statistikken går den gale veien, konstaterer Yngvar Aas.

- Har du noen tanker om hvorfor det skjer så mange ulykker akkurat nå?

— Det er vanskelig å si noe konkret om årsaken til dette, siden alle ulykkene er så forskjellige. Jeg tenker imidlertid at dette med friksjon, dekk og veigrep kan være en medvirkende årsak, fortsetter Aas, som selv kjører mc.

Høyere oppmerksomhet

Trafikkoordinatoren poengterer at det krever høyere oppmerksomhet å kjøre mc enn bil.

— Det er helt åpenbart. Oppmerksomhet og bevissthet med tanke på risikovurdering er spesielt viktig. Man må være forberedt på situasjoner som kan oppstå. En motorsyklist er eksempelvis veldig utsatt i blindsoner, forteller han.

For rundt to uker siden ble en 44-åring alvorlig skadet i en mc-ulykke på Lundeveien i Søgne. Mannen er nå utenfor livsfare, ifølge politiet. Foto: Tormod Flem Vegge

Tre dødsulykker på mc

Paal Ove Sodefjed, fungerende distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, opplyser at tre mc-førere har omkommet i trafikkulykker på Sørlandet så langt i år.

— Det har vært relativt mange ulykker med mc-er i Agder i år, med tanke på at det totalt har vært sju dødsulykker i trafikken i Vest-Agder og én dødsulykke i Aust-Agder, forteller han.

Paal Ove Sodefjed, fungerende distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder. Foto: Trygg Trafikk

— Tilfeldigheter avgjørende

— Det å kjøre motorsykkel innebærer en viss risiko, og du sitter veldig ubeskyttet når uhellet er ute. Det er ofte tilfeldigheter som avgjør om en mc-ulykke fører til mindre skader eller død. Det kan avhenge av hvor fort man kjører i ulykkesøyeblikket og hva man treffer. Man kan velte i en sving og gli ut på et jorde - eller man kan velte i en sving og treffe en fjellvegg eller en bil. Trygg Trafikk oppfordrer motorsyklistene til å ta hensyn til at de er ubeskyttede og sårbare, sier Sodefjed.

På landsbasis er det i snitt 20 dødsulykker knyttet til mc-er årlig. Så langt i 2016 har 19 motorsyklister omkommet i Norge.

- Viktig å finne årsakene til mc-ulykkene

NMCU ønsker grundige analyser for å finne årsakene til mc-ulykker.

— Uavhengig av skyld, ansvar og omstendigheter er det alltid tragisk når det skjer ulykker, særlig når ulykken får dødelig utgang, understreker Odd Terje Døvik, fylkessekretær i Norsk Motorcykkel Union (NMCU) i Agder.

Odd Terje Døvik, fylkessekretær i Norsk Motorcykkel Union i Agder (NMCU). Foto: Tormod Flem Vegge

— Litt forenklet er det tre forhold som skaper mc-ulykker og påvirker utfallet. Det ene er mc-førerens oppførsel, det andre er andre trafikanters oppførsel og det tredje er forhold på vei og i omgivelser. Fra mc-miljøets side er vi opptatt av at Statens vegvesen gjør et skikkelig analysearbeid for å finne årsakene til ulykkene, slik at vi kan få så klare svar som mulig. Deretter kan vi stille spørsmål om hvordan den enkelte ulykken kunne vært forhindret, og hva som kan gjøres på lang eller kort sikt for å hindre at noe liknende skjer igjen, fortsetter han.

— Vi oppfordrer hverandre til å jobbe med egne holdninger, legge inn sikkerhetsmarginer når vi kjører, sørge for at kjøretøyet er i god stand og ikke utsette seg for unødig risiko - nettopp fordi vi er så sårbare, poengterer Døvik.