Prosjektlederen viser fram tegningen over hele prosjektet ny Vågsbygdvei. Foto: Kjartan Bjelland

Fra 2003 har han jobbet med planarbeidet for Vågsbygdveien og E 39 inn mot Kristiansand. Sju år senere startet byggingen av Vågsbygdveien. Torsdag var en stor milepæl for prosjektleder Stig Berg-Thomassen. Vågsbygdporten ble åpnet i østgående løp. Berg-Thomassen har selv hatt dialog med mange involverte firmaer, beboere i området og media. Hele prosjektet, som har en kostnadsramme på 1,28 milliarder kroner, skal ferdigstilles til sommeren. Det gleder han seg veldig til.

— Nå er Vågsbygdporten åpen i begge retninger. Hvordan føles det?

— Det føles jo veldig godt å komme forbi denne milepælen. Jeg kjenner at vi er på vei mot slutten, som er ferdigstillingen i juni. Det har lenge vært litt usikkert når denne biten skulle tas i bruk. Det avgjørende er at vi blir ferdig med hele prosjektet i juni 2014. Det har jeg god tro på. Vi har mange dyktige medarbeidere, og god dialog med både Vegtrafikksentralen, Vegdirektorat og regionale etater.

- Etter at Vågsbygdporten ble åpnet i vestgående retning var Utrykningspolitiet raskt på plass med fartskontroller. Mange mistet førerkortet i kontrollene. Hva synes du om fartsgrensen?

Prosjektlederen viser fram tegningen over hele prosjektet ny Vågsbygdvei. Foto: Kjartan Bjelland

— Man trenger ikke synse om fartsgrenser. Både interne og eksterne krefter mener man må vurdere å heve fartsgrensen. Vi hadde en prosess med Vegdirektoratet og fikk godkjent anlegget med 60 km/t som fartsgrense. Tunnelen er dimensjonert for 80 km/t, men spesielt av- og påkjørsel inne i tunnelen gjør at fartsgrensen måtte reduseres for å få godkjent anlegget. Først etter at hele anlegget er åpnet kan vi vurdere å øke hastigheten. Da ser vi hvordan det fungerer. Fartsgrensen skal revurderes. Det føles jo ikke ukomfortabelt å kjøre i 70 km/t gjennom Vågsbygdporten. - Lille julaften fosset det vann inn i tunnelen. - Skandale, kommenterte bilistene. Hva tenkte du da du fikk beskjeden?

— Jeg uttalte litt spøkefullt at det var å anse som en liten barnesykdom. I starten må vi oppdage feilkildene og få alt til å fungere optimalt. Nå har vi tatt noen gode grep, og er ikke bekymret for at dette skal skje igjen.

- Var det flaut å måtte stenge den splitter nye tunnelen på grunn av oversvømmelse?

— Jeg synes ikke det var flaut. Det viktigste var at det oppsto verken personskader eller store materielle skader. Dessuten ble det en fin øvelse for Vegtrafikksentralen, som var under opplæring.

- En junidag i 2012 omkom oppmåler Bård Egil Homme i en arbeidsulykke inne i Vågsbygdporten. Hvordan opplevde du det?

— Det var en tragisk hendelse, og det var en ulykke som ikke skal skje. Likevel forekommer det flere dødsulykker på Statens vegvesens anlegg hvert år. Både vi og entreprenøren har sterkt fokus på HMS. Likevel skjedde det, og da er det viktig å gå gjennom rutinene. Det er ikke for å henge ut noen, men for å lære av den tragiske hendelsen. De interne rutinene for håndtering av kriser ble fulgt denne junidagen i 2012, men likevel er det viktig å undersøke hva som kan gjøres for å unngå at det skjer igjen.

- Hvor viktig er denne tunnelen?

— Den er veldig viktig for Vågsbygd, som er Kristiansands største bydel med 30.000 mennesker. Å komme frem enten du velger, sykkel, buss eller bil er viktig for dem. Vi vil tilrettelegge på best mulig måte. Bilistene får firefelts vei helt til byen, og syklistene vil få en tosidig gang- og sykkelvei i Vågsbygd. Sykkelveien får 5,5 meters bredde fra Blørstad og inn mot byen. Sykkelekspressveien er en del av etterarbeidet og vil ikke stå ferdig til sommeren.

- Hvordan har det vært å lede et prosjekt med en kostnadsramme på 1,28 milliarder kroner?

— Man må ikke nødvendigvis tenke på de store summene hele tiden. Det viktige er å ha et bevisst forhold til pengene. Det er mye penger, men likevel kan man ikke ta lett på de små detaljene. Å bygge vei i bystrøk koster penger. Det er alltid uforutsette ting som dukker opp.

- Holder dere kostnadsrammen?

— Det blir spennende å se. Som sagt dukker det alltid opp uforutsette ting, og det kan hende vi går over. Men det vet vi ikke sikkert før prosjektet er sluttført.

- Hva har vært høydepunktet gjennom disse ti årene?

— Opplevelsen da vi fikk gjennomslag i tunnelen var stor. I forhold til fjellgrunnen var vi veldig spent da vi skulle sprenge ved Blørstad. Vi var usikker på hva slags fjell som var over hodet vårt, og om det i det hele tatt ville holde sammen over tunnelen. Det gjorde det heldigvis, og da kunne jeg senke skuldrene noen hakk.

- Hva slags tilbakemeldinger får du fra mannen i gata?

— Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på prosjektet, og det er hyggelig. Det har kommet en og annen negativ tilbakemelding også. Stort sett er det syklister som har klaget, og antagelig med god grunn. Vi har forsøkt å finne gode løsninger, men det har ikke vært sikkerhetsmessig mulig enkelte ganger i byggeprosessen. De som skal sykle på raskest mulig tid er stort sett de som har klaget. Andre syklister, som tar livet med ro, har vi ikke hørt noe fra.

- Hva har vært det mest hektiske?

— Hverdagen har vært hektisk for de aller fleste involverte. Vi er ikke ekstremt godt bemannet. Til tider har jeg følt vi har vært i færreste laget. Men nå er tunnelen godt over kneika og konstruksjonene er stort sett ferdig.

- Hva gjenstår før prosjektet ferdigstilles til sommeren?

— Vi har fortsatt mye igjen å gjøre. Beplantning, kantstein, vei i Kolsdalen og opp til Tinnheia. Men det snurper seg nok til etter hvert. Det blir også del etterarbeid i form av sluttoppgjør med entreprenøren, rapporter og ferdigveistegninger.

- Hva gjør Stig Berg-Thomassen når Vågsbygdveien er ferdig, da?

— Hehe. Det vet jeg ikke. Jeg regner med at noen har bruk for meg til et eller annet. Nå har jeg hatt en del veldig fine år i Vegvesenet. Det er en interessant arbeidsplass hvor jeg trives godt.