At man ikke skal skue hunden på hårene, gjelder i rikt monn for Suzuki Swift. Den lille japaneren ser ut som en aggressiv kraftplugg, men det er utenpå. Under panseret sitter en 1,3 l motor som yter 93 hk ved 5800 omdreininger, det er ikke nok til å gi de helt store kjøreopplevelsene.At dreiemoment er viktig, blir tydelig i sammenligning med Daihatsu Sirion. Swift har et maksimalt dreiemoment på 116 Nm, det inntreffer ved 4200 omdreininger på motoren. Sirion yter 87 hk, men har et dreiemoment på 120 Nm ved 3200 o/min. Swift virker ikke like frisk i frasparket som konkurrenten.Ikke permanent. Suzuki hevder friskt at Swift har permanent firehjulsdrift, men det stemmer heller ikke. I utgangspunktet har bilen forhjulsdrift, men gjennom en viskøs kobling i senterdifferensialen overføres trekkraft til bakhjulene dersom forhjulene begynner å spinne.Systemet er enkelt og greit, men ikke mer avansert enn at du vil oppleve at Swift spinner et øyeblikk på glatt underlag før firehjulstrekket slår inn og får deg i gang.Swift trives best på høye turtall, da kan bilen oppleves som kvikk, morsom og ganske sporty.Bra inni. Nei, det er innvendig Swift gjør det best. Plassen er overraskende god, ja selv i baksetet er det akseptabel plass også for voksne. Forsetene er gode og førerplassen er forbilledlig oversiktlig og ryddig.Interiøret er moderne og nøkternt, men fargevalget er mørkt og gir et litt trist inntrykk. Hard plast dominerer på dashbord og paneler.Bagasjerommet er målt til 213 liter. Det er ikke så mye, men slås bakseteryggene ned øker plassen til 562 liter — det skulle holde for de mest avanserte shoppere.Suzuki Swift produserer en del motorstøy, og lyd fra hjul og vei trenger også inn i kupeen. Det gjelder naturligvis særlig på høye turtall, der du nok vil trives best med bilen.
Lokalt →