KRISTIANSAND: 1. januar 2009 dropper direktebussene på øst-vestlinjen gjennom Kristiansand å kjøre innom HiA.

M2-bussene er allerede borte.

— Det skjedde 20. august, nøyaktig en uke etter at representanter for Bussen Trafikkselskap holdt stand på HiAs semesteråpning og lokket studenter til å kjøpe busskort. Katastrofalt, mener Ødegård Hovland.

Han frykter at studiestedet, som i morgen endrer navn og status til Universitetet i Agder (UiA), risikerer å miste studenter som følge av svekket busstilbud.

SKRYT.

  • Vi har skrytt av at UiA ligger sentralt. Det kan vi bare glemme, fremholder lederen av studentorganisasjonen i Agder.

Enn så lenge svinger M1- og M3-bussene innom skolestedet morgen og middag. I tillegg er andre lokalruter ledet til det som fortsatt er HiA. Det gjelder en ny 02-rute og en 17-rute.

  • Langt fra godt nok, sier driftsdirektør Torbjørn Dovland.

Han viser til at et skolebygg med bibliotek, laboratorium og grupperom har døgnåpent hele uken.

  • Dette harmonerer også dårlig med politiske løfter om bedre kollektivtrafikk og gjentatte oppfordringer til å parkere bilen, mener Dovland.

Han ble gjort oppmerksom på det svekkede tilbudet av studenter og ansatte.

— Det er vel ikke for mye å be om at vi konsulteres før noe så drastisk skjer. I dette tilfellet har vi ikke hørt et pip, sier Torbjørn Dovland.

MANGE.

Helge Ødegård Hovland minner om at rundt regnet 10.000 potensielle brukere berøres av svekket busstilbud.

Han nevner høyskolestudenter, elever ved Kristiansand katedralskole Gimle og mennesker som skal til og fra begravelser fra Oddernes kirke.

— Nå kan det bli lenge å vente for noen hver, hvis man ikke velger den drøye spaserturen til Bjørndalssletta, legger han til.

Markedssjef Inge Os i Vest-Agder kollektivtrafikk sier at de nye bussrutene vil bli evaluert utover høsten.

— Så vil vi innkalle folk fra universitetet til et møte.

Men Os bekrefter at VAK vurderer å la også M1- og M3-bussene kjøre strake veien mellom øst og vest, uten å svinge innom skoleområdet.

  • Hvis eksperimentet med M2 er vellykket, lar vi det samme skje med de to andre. Poenget er å spare de ti minuttene via skolene og la metroen bli det den var ment som, en direkte busslinje, forklarer Inge Os, og legger til:

  • Den største trafikkstrømmen går faktisk ikke via dagens HiA.