KRISTIANSAND: — Etter den søte kløe, kommer den sure svie. Og jeg er reelt redd for at gleden over tunnel fort kan ende i noe helt annet - et kommunaløkonomisk lite mareritt. Departementet sier jo at finansieringsplanen må opp på nytt, sier bystyrerepresentant Rune W. Rasmussen i Frp - partiet som hele tiden har vært mot tunnelen.Varaordfører Bjarne Ugland er helt uenig:- Jeg er overbevist om at vi skal komme i mål, og jeg ser ingen dramatikk i at Miljøverndepartementet har sagt noe litt nytt om finansieringen av tunnelen, sier varaordfører Bjarne Ugland.Også regionveisjef Andreas Setsaa sier veivesenet vil legge alt inn på å samarbeide seg fram til en god løsning. Men:Miljøverndepartementets ja til tunnel er ikke et udiskutabelt ja til Kristiansands måte å finansiere tunnelen på.Storbyen har som kjent sagt at den skal dekke merkostnadene til tunnel selv, gjennom ti måneder ekstra bompenger, via bykassa og med å kutte ut andre veiprosjekter, eksempelvis Kulia-veien.Byen mener tunnelen koster 215 millioner, veivesenet over 300 millioner kroner.I miljøverndepartementets avgjørelse heter det:«Videre legges det til grunn at lokale myndigheter og Statens vegvesen i samarbeid utarbeider en finansieringsplan for merkostnadene. Det forutsettes tilslutning til finansieringsplanen fra Vest-Agder fylkeskommune og Aust-Agder fylkeskommune.»Det er disse formuleringene Frp og Rasmussen mener kan ende galt:- Hva hvis veivesenets tall er riktig og vi må finne 100 millioner ekstra? Og hva hvis partene er uenige og Kristiansand presses til å betale på en annen måte enn tenkt?Rasmussen frykter at det hele vil ende med at byen får tunnel på helt andre premisser enn bystyret og byens befolkning har trodd.Bjarne Ugland avdramatiserer:- Vi skal samarbeide om løsninger - og vi vil få dette til. Selvsagt vil det bli reelle forhandlinger og man skal lytte til de andre aktørene, men det viktige er at departementet sier vi kan bruke bompenger til tunnelen, sier Ugland.Regionveisjef Setsaa vil ikke kommentere mulig konflikt mellom de partene som er pålagt å bli enige.- Det er et hypotetisk spørsmål. Vi får ta det hvis vi kommer i en slik situasjon, ikke nå, sier han.Over ferien vil veivesenet i gang med å regulere tunnelen, gå gjennom kostnadene på nytt og detaljplanlegge.- Om tunnelen kan bli billigere, er umulig å si før vi har gått inn i detaljene. Det skal vi gjøre utover høsten, sier Setsaa.Håpet er fremdeles at den store samferdselspakka kan bli vedtatt i Stortinget til våren.