KRISTIANSAND: Og regningen for slike tiltak langs Vågsbygdveien havner dermed — helt korrekt - hos huskjøperne.

— Utbygger kan godt la være å betale, men da må de vente med å bygge de tiårene det tar å få en veistandard som tåler den økte trafikken, uttaler plan- og bygningssjef Gunnar Stavrum i Kristiansand kommune.

Det er ikke nytt at utbyggere må bekoste infrastruktur, men bidraget har tradisjonelt bestått i sykkelstier og lokalveier. Nå samarbeider kommunen og veivesenet om en ny variant.

Har hjemmel

— Ifølge plan- og bygningsloven kan det settes slike krav til rekkefølge og privat deltakelse, uttaler distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

I dag tillater veivesenet kun 70-100 nye boliger i Vågsbygd per år, fordi hovedveien ikke tåler større trafikk.

Ved å lage rundkjøring ved Auglandsbukta/Vågsbygd Ringvei og utvide krysset i Kjos og andre avkjørsler, kan fremkommeligheten bli bedre. Men det koster et tosifret antall millioner, som slett ikke står på bok.

— Det er kø hver dag, både til byen og ut igjen. Hvis man ønsker å forsere boligutbygging, må vi finne finansieringsmåter for slike tiltak, begrunner Gunnar Stavrum.

Han understreker at dette berører prosjekter av en viss størrelse, på «flere titall» boliger. Summen hvert prosjekt, eller hver bolig, blir belastet med, er ikke regnet på.

— Hvor mye en rundkjøring koster i 2008, -09 eller -10, er vanskelig å si i dag, sier distriktsveisjef Mjaaland.

— Men må boligbyggerne dekke tiltakene alene?

— Per i dag er det ikke satt av statlige midler i fase 1 (2008-14) til tiltak fra Lumber og utover, svarer han.

- Offentlig oppgave

Et aktuelt prosjekt er de 90 leilighetene som skal bygges i Vågsbygd Ringvei, med Vennesla-gründer Tore G. Drivenes som fremste investor.

— Dette har vi ikke hørt om, sier Drivenes, som ikke vil uttale seg bombastisk før forslag til utbyggingsavtale foreligger.

— I utgangspunktet er dette en offentlig oppgave. Det er klart vi kan være med og bidra til infrastruktur, men må se på hva totalen blir. Det kan ikke være sånn at man velter alt over på de private, det må være en balanse, mener den kjente investoren.

Også Kristiansand Eiendom er utbygger i dette prosjektet. Samtidig er kommunen i ferd med å utvikle den 357 dekar store, tidligere forsvarseiendommen på Kroodden/Møvik.

I Sagmyrlia, åsen over Kjos, klør utbygger i fingrene etter å reise 100 boliger.

— Det har ikke vært praksis at utbygger bekoster tiltak langs hovedveinettet. Dette er jo egentlig en offentlig oppgave. En slik ordning må vi ta opp og drøfte i styret, uttaler daglig leder Kjetel Vidar Kittelsen i Sagmyrlia AS.