København: Neste gang du rasende og fortvilet banker fjernkontrollen i kaffebordet og banner så det lyser, kan du trøste deg med to ting: Det er ikke deg det er noe galt med og det er hjelp underveis, skrev den danske avisen Urban fredag.

B&O har nemlig inngått avtale med psykologisk institutt ved Universitetet i Århus om å finansiere et forskningsprosjekt om kommunikasjon mellom mennesker og moderne tekniske innretninger. Arbeidet skal ledes av adjunkt Johan Trettvik.

– Bang & Olufsen er fylt av ingeniører, arkitekter og designere som er utrolig skarpe. Men vi psykologer kan entydig stille oss på brukernes side, og det er viktig hvis folk som ikke er spesialister skal ha en sjanse til å forstå apparatene, sier Trettvik til Urban.

B&Os utviklingsdirektør Peter Petersen mener på sin side at «betjening blir en viktigere og viktigere del av forståelsen av et produkt». Å betjene et apparat skal være «en emosjonell opplevelse i seg selv», sier Petersen ifølge Internetavisen Jyllands-Posten