LILLESAND: De fleste boligene er blitt fraflyttet i løpet av vinteren og våren. På kort tid er forfallet blitt tydelig. Plener klippes ikke. Hekker og busker skyter i været.

Malingen skaller av bygningene. Pøbler og okkupanter bryter seg inn. Noen finner ly for natten. Det som er igjen av verdi forsvinner. Etter å ha gjort nytten som flotte boliger, står bygningene nå for fall.

Se bildeserie av de forlatte boligene her.

Statens vegvesen har kjøpt private boligeiendommer og areal til motorveien for et tresifret millionbeløp.

I alt er det gjort 150 avtaler med ulike grunneiere. Avtalene omfatter omtrent 25 boliger, vel 20 av dem ligger i Grimstad kommune.

For de tidligere eierne må det være vemodig å se sine kjære hjem og den fine hagen forfalle.

Den nye eieren er veivesenet, som skal rive husene — trolig i løpet av få uker.

Noen hus blir kanskje arbeidsbrakker eller kontor. Men bare for en kort periode.

Etter hvert må alt bort for å gi plass til en lenge etterlengtet ny vei. Arbeidet med motorveien er ventet å begynne i august.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen har ansvaret for å følge opp byggingen av den nye veien.

Arbeidet er så smått i gang og riggesteder er allerede på plass flere steder.

— Vi starter for fullt til høsten og regner med å ha 500-700 mann i sving. Dette er den største veibyggingen på Sørlandet noensinne på så kort tid og vi snakker om en prislapp på tre milliarder kroner, sier Tvedt.

Den nye motorveien skal stå ferdig 2009. Statens vegvesen har inngått avtale med det norske vegselskapet Agder OPS. De største eierne her er tyske Bilfinger Berger, danse Phil & Sønn og tidligere Bergensen-reder, Petter Sundt.

Veivesenet har punget ut med 120 millioner kroner i grunnerstatninger.

— Vi har lagt vekt på en ryddig prosess overfor alle dem som mister hjemmene sine. Markedsverdien har vært utgangspunktet når vi har handlet, sier prosjektleder Tvedt.