KARMØY: Ulykken skjedde 8. september 2009. 60-åringen omkom og fløt bort fra den synkende båten. Mannen ble funnet et par dager senere.

Mannen hadde lagt ut fra Egersund samme morgen sammen med en kompisbåt og skulle på dorgefiske etter makrell. Båten var tungt lastet.

Statens Havarikommisjon for transport (SHT) bestemte etter kort tid at båten skulle heves og undersøkes. Arbeidet med rapporten etter ulykken ble først offentliggjort i dag.

Ifølge rapporten kantret ”Monica IV” trolig på grunn av bølger som slo mot siden og / eller vann på dekk, kombinert med dårlig stabilitet og små dreneringsåpninger fra dekk.

Undersøkelsene viste at det bare skulle mellom fire og fem centimeter vann til før båten kantret. Det fatale uhellet skjedde like etter klokken 12 på ulykkesdagen, i nærheten av innløpet til Skudeneshavn. Det var da bølger på mellom 2 og 2,5 meter.

SHT mener i sin rapport at speedsjarken ikke tilfredsstilte noen av stabiliseringskravene i Nordisk Båtstandard for yrkesfartøy (NBS) da det forliste, med unntak av kravet til initialstabilitet. I etterkant er det satt i gang et arbeid med standarden for å hindre at tilsvarende ulykker skal kunne skje med nye båter.

Årsaken til de dårlige stabilitetsegenskapene var forårsaket av at fartøyet var rigget med tyngre fiskeutstyr enn det fartøyet hadde innebygd stabilitet til å tåle.

Forulykkede var, ifølge rapporten fra SHT, kjent som en spesielt ansvarsfull og sikkerhetsbevisst person.

Foto: Tor Andre Johannessen