Se bilder fra åpningen nederst i artikkelen!

BYGLAND: De var på historisk grunn, veiutbyggerne og politikerne som i går gledet seg over at riksvei 9 gjennom Setesdal kunne offisielt åpne en nyanlagt veistrekning på 4,9 kilometer mellom Ose og Tveit i Bygland.

Under byggingen av veien ble det avdekket at her har vært bosetting i 2500 år. Både fylkesordfører Laila Øygarden fra Aust-Agder som foretok åpningen og Byglands ordfører, Knut A. Austad, vektla denne beliggenheten da de understreket viktigheten av riksvei 9 som ferdselsåre gjennom Setesdal.

Begge påpekte de hvilken kronglete vei økonomisk det har vært å skaffe penger til stamveien gjennom Setesdal.

Stamvei light Fra å være kostnadsberegnet til 3-400 millioner kroner for få år siden, er prislappen på den totale ombyggingen av riksvei 9 nå på ca. en milliard kroner.

Utbyggingen av riksvei 9 foregår nå stykkevis og delt, alt etter som samarbeidspartnerne Statens Vegvesen, Setesdal regionråd, bompengeselskapet og Aust-Agder fylke klarer å skaffe penger.

For 58 millioner kroner har trafikantene gjennom Setesdal fått 4,9 kilometer ”stamvei light”. Mellom de hvite stripene er det 6,5 meter, mens full stamveistandard krever 7,5 meter.

Dagens stamvei får 0,5 meter brede skuldre.

Trygg Fædrelandsvennen spurte prosjektleder Harald Tobiassen i Statens Vegvesen, region Sør, om ikke denne lange, rette veistrekningen innbød så til fart at den ville være farlig. Her var ingen plass til midtdelere.

Tobiassen medgir at det blir større fart her, men at veien likevel er trygg. Med tanke på utforkjøringer er veien bygget med mykt sideterreng; det vil si brede, grunne grøfter, jord oppetter berg og uten bergutspring bilene kan treffe ved en eventuell utforkjøring. På denne veistrekningen er for øvrig årsdøgntrafikken 1200 biler, mens kravet for å sette opp midtdeler er 8000. 130 millioner Trafikkkleder Gunnar Lien i Statnes vegvesen, region Sør, oppfordret i sin tale bilistene til å kjøre med vett og forstand.

— Hva med den videre utbyggingen av riksvei 9 nordover?

— Linja Tveit - Langeid er vedtatt skal gå langs den eksisterende riksvei 9. Vi håper vi kan begynne å bygge høsten 2009. Da skal vi bygge så langt pengene rekker, sier Tobiassen.

Det er beregnet at utbedringen av 8 kilometer riksvei 9 fra Tveit forbi Langeid vil koste 130 millioner kroner.

DE SOM BYGDE: Noen av de som bygde den nye riksveiparsellen var også med på åpningen.

KULTURINNSLAG: De to byglendingene Torbjørg Rysstad og Marie K. Haugå spilte ved åpningen av den 4,9 kilometer lange parsellen Ose — Tveit på riksvei 9.

PÅ SYKKEL: Denne syklisten ble møtt med flagg og blide mennesker da riksvei 9s nye parsell til 58 millioner kroner mellom Ose og Tveit i Bygland ble åpnet.

BLOMSTERHILSEN: Første bilisten som passerte Moisletta i Bygland etter åpningen av den nye riksvei 9-parsellen, Sveinung Tofteland fra Søgne, fikk blomster av Byglands ordfører Knut A. Austad.

PYNTET: Veiutbyggerne, Trafikk & anlegg med underentreprenør Nomeland Anlegg, har pyntet vakkert opp langs den nye traseen av riksvei 9 mellom Ose og Tveit i Bygland. (Alle foto: Johs. Bjørkeli)