KRISTIANSAND: Ferja som i nesten 18 år trafikerte strekningen mellom Kristiansand og Hirtshals skal nå frakte passasjerer mellom Helsinki i Finland og St. Petersburg i Russland.
— Den skal etter det jeg vet brukes på samme måte som vi har brukt den i disse årene. Det vil si som passasjerferje, sier konserndirektør informasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, til fvn.no.
Det finske selskapet Stella Naves Russia OY Ltd. vil overta ferjen i begynnelsen av juli, etter at Color Line har fått Superspeed 2 i havn. Superspeed 2 skal etter planen ha sin første tur mellom Larvik og Hirtshals 20. juni, en strekning hvor Christian IV nå blir benyttet.
— Salg av eldre tonnasje og bygging av nye skip skal sikre vår ambisjon om å levere markedet de beste cruise- og transportproduktene, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line i en pressemelding.
Ifølge Color Line har selskapet nå solgt skip for over 1 milliard kroner i 2007 og 2008. Fakta om Christian IV:
Skipet ble levert til Olau Line 5. mai 1982. Fred. Olsen Lines overtok skipet i 1989 og det ble registret under navnet M/S Bayard med første tur fra Kristiansand 21. juni 1990. Color Line overtok selskapet i 1991 og skipet skiftet navn til Christian IV.
Tonnasje: 22 161 BRT
Lengde: 154,5 m
Marsjfart: 20 knop
Gjestekapasitet: 1860
Lugarer: 289
Sengeplasser: 728
Biler: 562 Skip som Color Line har solgt:
Februar 2007: Kronprins Harald solgt til Irish Ferries for ca. 344 millioner.
Oktober 2007: Peter Wessel solgt til MSC for ca. 200 millioner.
November 2007: Silvia Ana solgt til Buquebus for 128 millioner.
November 2007: Color Festival solgt til Corsica Ferries for ca. 392 millioner.
Mai 2008: Christian IV for ca 100 millioner.
(Kilde: Color Line)