KRISTIANSAND KVADRATUREN— Det er så gøy å se at sykkelen er best. Til og med på dager når det ikke er spesielt mye kø, sier Reidun Engervik (47).Hun startet fra Møvik samtidig med at Bente Abrahamsen (48) satte seg på metrobussen og Aud Fjeldstad (43) satte seg i bilen. Alle startet nøyaktig kl. 07.32.- Det dreier seg om miljø, misjon, tid og penger, sier syklisten når hun er vel i mål. i tet.

Syklisten dro raskt fra både bil og buss mandag morgen. Sykkelen holdt teten, selv om køen løste seg litt opp i Auglandsbukta. Ved Xstrata ble det igjen fortgang i køen, men verken buss eller bil klarte å ta igjen Reidun Engervik, som til slutt kunne ta seiersetappen ned Markens.I konkurransen om andreplassen, kom bilen raskt i tet, så lenge det ikke var kollektivfelt. Det planlagte kollektivfeltet ved Auglandsbukta er fremdeles ikke ferdig, og bilen lå fortsatt fremst da den kom hit.- Jeg trodde lenge vi skulle komme først, men bussen tok oss igjen på Vesterveien, sier Aud Fjeldstad som kjørte bil.Etter å ha blitt forbikjørt av bussen, ble det bare verre for bilist Aud Fjeldstad. Bilen sto og stampet i kø, etter at bussen for lengst hadde svingt av i rundkjøringen ved Samsen og ned forbi ferjeterminalen. - Det tok bare 40 minutter med bil, kunne Fjeldstad slå fast da hun endelig kom fram.- Det tar kun ti minutter hvis det ikke er kø, sier busspassasjer Bente Abrahamsen, som har ventet på henne i fem minutter.- Jobber du i sentrum er det i hvert fall ikke noe poeng med bil, konstaterer Fjeldstad og minner om at tiden det tar å finne parkering ikke er regnet med i sluttiden. GOD DAG.

Selv om sykkelen vant klart, var ikke seieren så suveren som deltakerne hadde regnet med. Køene sto ikke så stille som de ofte gjør.- Det kan ha noe å gjøre med at det er ganske bra vær. Eller det kan skyldes at det har vært så mye fokus på veien de siste dagene, sier Aud Fjeldstad som også er leder i Vågsbygd vel.De tre deltakerne er dessuten enige om at tiden bussen brukte var for dårlig. De foreslår tiltak:- Ved sykehuset i Drammen er det slik at de som bor nærmere enn sju kilometer ikke får ta bilen. Det hadde kanskje vært en idé for Kristiansand kommune, sier Fjeldstad.- Det burde vært en direkte buss til sykehuset for dem som jobber der, foreslår hun.Tekst: Kjetil Reitekjetil.reite@fvn.no - 38 11 36 63