Etter 68 år på havets bunn ser inngangen til styrehuset på barbord side slik ut. Foto: North Sea Explorers

— Vi snakker om verdens eldste dampbåt med propell, en båt som ble bygget i Kristiansand og som trafikkerte Tveit - Kristiansand i 20 år fra 1874, sier historielagets Birger Tvedt.

Fra 1896 til 1940 tøffet «Topdal» i rute mellom Bergen og småstedene langs byens sørside ned til Alvøen. Så havnet "Topdal" i opplag, helt til noen ungdommer løsnet bunnproppen og båten sank i 1946. I 68 år har skipet ligget på 19 meters dyp i Store Lundegårdsvann i Bergen, en bukt Jernbaneverket vil fylle igjen med 50.000 billass stein.

Fylkesmannen i Hordaland har satt 20. februar som frist for innsigelser mot dette prosjektet.

Etter 68 år på havets bunn ser inngangen til styrehuset på barbord side slik ut. Foto: North Sea Explorers

— Historielaget har levert innsigelse. Samtidig forutsetter vi at Jernbaneverket finansierer heving av "Topdal", sier Tvedt, som sammen med andre ildsjeler fra historielaget og dykkere fra North Sea Explorers nylig var nede og filmet vraket.

Vel bevart

— Båten er svært godt bevart fordi den ligger i et gjørmelag med lite oksygen. Det kan konstateres at båten siden 1998 er blitt betydelig mer overgravd med gjørme. Mens man i 1998 kunne se hele dekket på båten, kan man nå kun se fra baugen og til midt på overbygget. Båten ligger fint med kjølen rett ned og dekket hellende litt oppover. Dykkerne mener båten er svært godt bevart og både jernskroget, dekksplanker og overbygg virker solide.

Tvedt sier at representanter fra Bergen Maritime Museum og Veteranskipslaget Fjordabåten stiller seg bak historielagets krav om at båten må heves før det gis tillatelse til å fylle vannet med stein, og at båten bør føres tilbake til Kristiansand.

"Topdal" er 78 fot lang, 14,3 fot bred og stakk 4 fot dypt. Foto: Ukjent

— "Topdal" er mer enn 100 år, og dermed fredet. Av totalt fire verneverdige vrak i dette vannet, er "Topdal" i særklasse, sier Arild Marøy Hansen ved sjøfartsmuseet.

Museet har nylig levert en rapport der de har følgende konklusjon:«Bergens Sjøfartsmuseum vil på grunnlag av vedlagte rapport, ikke tilrå at kulturminnene som er nevnt i rapporten blir overfylt. Dette vil ha ødeleggende virkning på de marine kulturminnene som er beskyttet etter bestemmelsene i Lov av 9.juni 1978 nr. 50 om Kulturminner,§14. Det er Riksantikvaren som har frigivingsmyndigheten for marine kulturminner.»

Nodeviga

— Vi har orientert John Olsen og Agnete Kjellin i Vest Agder-museene om historielagets engasjement. De støtter ideen om å plassere "Topdal" på et egnet sted der publikum kan se båten og få et innblikk i fjordbåttrafikken før vei og broer ble utbygd. En utmerket plassering for båten vil etter historielagets mening være i det nye maritime museet i Nodeviga. Topdal vil være en fremragende og viktig representant for dampbåtene som trafikkerte fjordene og elvene i distriktet. Når vi også vet at dette sannsynligvis er verdens eldste dampbåt med propell så fremstår prosjektet som svært spennende, sier Birger Tvedt.