— Vi står til tjeneste for eldre og uføre i Kristiansand. Vi har ikke kapasitet til å hjelpe friske personer. Denne årstiden er det mye snømåking. Når våren kommer er det mer enn nok å henge fingrene i av likt og ulikt hagearbeid, sier hjelper Arne Bjørndal og ringer på døra til Gunnar B. Andersen.- Så greit dere kom. Helsa mi er ikke god nok til å måke vekk tung snø og i dag må jeg ut, forklarer Andersen. Ensomme

— Mange kunder forteller oss at de ikke kunne bodd hjemme uten vår hjelp. Det varmer å høre at vi er til så stor nytte. Innbakt i hjelpebesøkene våre er det ofte en kaffepause. Du skjønner det at mange av de vi besøker er både enslige og ensomme, sier Bjørndal.Han er en av de faste hjelperne. - Jeg trives så godt med dette. Akkurat nå kan jeg ikke tenke med noe annet enn å tilhøre denne sentralen, sier han.Alternativet for Bjørndal hadde vært å være hundre prosent sosialklient.- Det er ikke noe særlig, innrømmer han.Og flertallet av Tinnheias hjelpere er sosialklienter eller personer hentet fra RISK (ressurs i sentrum i Kristiansand).- Hjelperne mine trenger også hjelp - redningen deres er å hjelpe andre. Og det er virkelig slik at når du hjelper andre hjelper du deg selv. Det finnes ikke ubruklige mennesker - og her får folk mulighet til å vise at de kan. Folkene her gjør en fantastisk jobb, og er veldig godt likt av kundene. Behovet er enormt. Hjelperne er virkelig en nyttig gjeng. Og for mange av disse hjelperne er det å komme seg ut i «hjelpertjeneste» rusmiddelforebyggende, understreker leder av Tinnheia Nærmiljøsentral William Quinteros. 138 husstander

Det er han som sørger for at menneskene som trenger hjelp får det. 138 husstander står på den faste kundelista.- Utgangspunktet for Hjelper'n var at vi skulle være en gjeng frivillige som skulle hjelpe eldre og uføre. Vi ble raskt svært populære hjemme hos kundene, og stadig flere ville ha vår hjelp. For å kunne hjelpe flest mulig måtte jeg skaffe hjelpere, og jeg fikk blant annet folk gjennom et samarbeid med Sosialkontoret. Fram til i år hadde jeg til en hver tid 10-12 hjelpere jeg kunne sende ut. Akkurat nå er det bare to. Jeg håper selvsagt på bedre tider. To personer kan ikke nå over alt, sier lederen.Og bare den lille timen vi var på besøk ringte telefonen i ett - det var en dag snøen lavet ned. Travelt

— Sånn er det alltid når snøen tar overhånd. Vi har det også veldig travelt når våren kommer og folk skal ha orden på hagene sine. Vår, sommer og høst er generelt hektiske. Det går i plenklipping, beskjæring og annet litt tungt arbeid. Oppgavene står i kø, og det er sant som Bjørndal sier at folk trenger oss for å kunne bo hjemme. Det ville vært meningsløst om vi ble lagt ned, forteller Quinteros.- Vi kan kanskje ikke gi Quinteros akkurat de folkene han vil ha. Men vi har ikke tenkt å ødelegge for han, men vårt mål er å få klientene inn i ordinær jobb - ikke bare på tiltak. Men Hjelper'n er veldig flott og jeg oppfordrer frivillige til å trå til, sier Greta Birkeland, ved Kvalifiseringstjenesten i Kristiansand kommune.Og selv om Quinteros nå er redd for den lille bedriften sin, lover han at dersom de får en ordning videre skal han og hjelperne stå til tjeneste.- Ja, da er det bare å ringe, sier Quinteros og oppmuntrer samtidig frivillige om å registrere seg som hjelper.- Her er mottoet at frivillighet ikke skal være en byrde, men en glede, sier Quinteros.