KRISTIANSAND: I et notat Fædrelandsvennen har fått tilgang til, heter det:«Randi Flesland er ikke en respektert leder og evner ikke å motivere de ansatte.»I notatet, som er undertegnet tillitsvalgte for sju organisasjoner med 2000 medlemmer, står det å lese at spareplanen Take-Off 05 kan gi dramatiske utslag. Kjevik

Kritikken retter seg mot flere enn Avinors administrerende direktør.— Den rammer også Kjeviks nye lufthavnsjef Cato B. Mortensen, sier Knut Andresen, tillitsvalgt for LPL.Sammen med lufthavnsjef Ole Rambech på Svalbard regnes Cato B. Mortensen blant hovedarkitektene bak Avinors omfattende spareplan, som offisielt skal gjelde fra 1. september.- Mortensen er håndplukket av Randi Flesland etter at stillingen ble utlyst to ganger. Etter to måneder som lufthavnsjef har han ennå ikke hatt personalmøter. Ved flere anledninger har han overprøvd driftsjef Leif Sakariassens vurderinger, sier Knut Andresen.- Krever dere at ledelsen i Avinor skiftes ut?- Hvis de ikke tar hintet, bør vi få inn andre personer, svarer han.Knut Andresen og Helge Tørvik, nestleder i NTL på Kjevik, er særlig bekymret for såkalt overlap, de to ganger 15 minutter lange daglige periodene i forbindelse med skiftavløsning.- Ifølge spareplanen skal bare utrykningsleder være til stede da. Når vi har uttrykt vår bekymring, har vi fått til svar at sannsynligheten for at noe skal skje nettopp da er liten, sier Andresen.Hvert skift er også besluttet redusert fra seks til fire mann. Nattestengt?

Nå er to Kjevik-ansatte på jobb hver natt.Avinor vil redusere til én, eventuelt stenge helt på nattestid.- Vår driftsjef sier at dette ikke går. Men han er ikke hørt, sier Knut Andresen.Han viser til at sju fly overnatter på Kjevik, og spør om sikring av disse store verdiene.Blant nattskiftets øvrige oppgaver er beredskap for ambulansefly, klargjøring av rullebane og sikring av flyplassen.For Kjeviks del innebærer «Take-Off 05» en reduksjon fra 30 til 24,5 stillinger.