KRISTIANSAND: — Til tross for diverse tekniske problemer, vil resultatet for juli nå langt over målsettingen vår, sier markedsdirektør i Kystlink, Lasse Andersen til Fædrelandsvennen.Kystlink, som trafikkerer strekningen Langesund - Hirtshals, har støtt på en del problemer siden oppstarten den 18. juni, men likevel går det så det suser ifølge dem selv. Firmaet som har utfordret Color Line til priskrig kan vise til uventet høye passasjertall for juli.- Vi har budsjettert med overskudd og kommer så klart ut med et enda bedre resultat nå, sier Andersen. Måtte beklage

Ved flere anledninger har Andersen måtte beklage overfor passasjerene: Feil på kaisystemet, flere timers forsinkelse og dårlig service har rammet misfornøyde kunder. - Vi har fått bedre respons enn det vi hadde turt å håpe på. De tekniske utfordringene som oppstod i forrige uke er løst og båten er i rute. - Har selskapet vokst for fort?- Det har vært litt smertfullt å starte for fullt i den travleste sesongen, men vi har levert et stadig bedre produkt overfor de reisende i kraft av hotell, restaurant og texfree-opplevelse, sier Andersen. Som en følge av de gode resultatene har firmaet også måttet øke besetningen med 30 personer og har i sommer 140 på lønningslistene. Lavere priser

18. juni i år gikk den første turen fra kaien i Langesund, og Kystlink har lokket med pakkepriser som er flere tusen kroner under Color Lines ordinære priser. Om Kyst Link har tatt kunder fra Color Line, vil ikke Color Line spekulere i. - Nå er vi midt i fellesferien, og tallene for sommeren kommer ikke før i august. Vi liker gjerne å se hele sommeren under ett, sier informasjonsdirektør i Color Line Helge Otto Mathisen. Kystlink mener selv de kaprer mange kunder i Agder. - Vi har en klar følelse av at store deler av passasjerene kommer fra Agder-regionen. sier Andersen. Et flerårig og stabilt fraktmarked er ifølge Andersen en av årsakene til at rederiet nå klarer å etablere seg som ferjetrafikkens svar på Norwegian. Men det er ikke det eneste. - Vi tror markedet etterspør alternativer. Monopoler er jo ikke alle like glad i. Dessuten er prisen vår en årsak til at vi har oppnådd sånn formidabel respons på passasjerer, tror Andersen. Han benekter at dette er en strategi for å høyne prisene senere. - Det er en langsiktig strategi hvor konseptet går ut på å gjøre det enklere og billigere for kunden. Markedet vil avklare om dette vil lønne seg, sier Andersen.- Fyktere dere høsten?- Det er klart det er en helt annen mengde mennesker som reiser da, men hos oss er transport-segmentet veldig stort og dette vil utvides utover høsten, forklarer Andersen. Samtidig håper de å utvide dagens passasjertilbud.- Vi har lagt inn søknad til Strømstad havn. Da vil båten «Pride of Telemark» ta to turer i døgnet. En til Strømstad og en til Hirtshals. Håpet er å etablere ruten i løpet av høsten. - Vi håper det kan skape en ny interesse i Agderfylkene som ikke har vært så orienetert mot Strømstad tidligere, sier Andersen. Mer konkret vil han ikke være før han vet mer om konsesjonsvilkårene.