KRISTIANSAND: — Det er litt framkommelighetsproblemer i området, for å si det mildt. Nå får bussen et fortrinn, og det vil hjelpe godt, mener Kåre Riseng, spesialrådgiver i ATP-proskjektet i Kristiansand.
I vel et halvt år har anleggsarbeidet pågått i Vågsbygdveien. I dag åpnes et 900 meter langt kollektivfelt til en prislapp på 7,7 millioner kroner.
— Tidligere var det et kollektivfelt ned Myrbakken mot byen. Det er fjernet, og kollektivfeltet som åpnes nå går fra bunnen av Myrbakken til Trekanten, forteller Riseng.
— Dette vil gjøre det mer attraktivt å reise med buss til og fra Vågsbygd, fortsetter Riseng.
Store deler av midlene som er brukt til kollektivfeltet kommer fra Samferdselsdepartementet.
— Dette er belønningsmidler som er gitt, fordi vi har klart å få opp bruken av kollektivtransport, forklarer Riseng.
Fornøyd busselskap
I fjor kom det 10 millioner fra departementet, i år er utbetalingen økt til 15 millioner.
AS Bussen er veldig fornøyd med det nye kollektivfeltet. Daglig står rushtrafikken mot Vågsbygd og stamper, ofte helt ned i Baneheitunnelen. Dette skaper store problemer for bussen.
— Vi ser på dette som en stor fordel. På ettermiddagene står vi bom fast. Dette kollektivfeltet vil gi en betydelig bedring, mener Oddvar Abrahamsen, trafikksjef i AS Bussen.
Abrahamsen tror busspassasjerer over hele byen vil dra nytte av kollektivfeltet. Dette fordi metrorutene er pendelruter.
— Vi drar med oss forsinkelsene på hele ruta, også ut på Søm og Hånes. Disse forsinkelsene vil nå bli redusert, tror Abrahamsen.
Trafikksjefen gleder seg til å se hvor godt kollektivfeltet vil fungere.
— Det er stressende for sjåføren å stå i kø, og det er negativt for kundene. Aller verst er det for de som står og venter på bussen, sier Abrahamsen.
Forlenger kollektivfeltet
Belønningsmidlene fra departementet vil i tillegg bli brukt til å forlenge kollektivfeltet ytterligere neste år.
— Vi planlegger en forlengelse av feltet fra rundkjøringen ved Trekanten til Lumberkrysset. Her vil det bli kollektivfelt i begge retninger, forteller Riseng.
I tillegg vil det bli bygd en gangbro over Lumberkrysset, og rundkjøringa ved Trekanten blir utvidet. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i desember 2006. — På grunn av gangbroa, rundkjøringa og at veien skal utvides til fire felt, blir denne etappen en del dyrere. Det vil koste 29 millioner, sier Riseng.
I tillegg til å investere i vei må også busstilbudet økes for å trekke folk fra privatbilen og inn på bussen.
— Fra august i år vil det bli satt opp en direkterute fra Voiebyen til Sørlandsparken om morgenen myntet på folk som arbeider der ute. Ruten settes opp for å gjøre det mer attraktivt å ta bussen, forklarer Riseng.
For å se videoen må du ha programmet Windows Media Player.