KRISTIANSAND: — Det er litt framkommelighetsproblemer i området, for å si det mildt. Nå får bussen et fortrinn, og det vil hjelpe godt, mener Kåre Riseng, spesialrådgiver i ATP-proskjektet i Kristiansand.

I vel et halvt år har anleggsarbeidet pågått i Vågsbygdveien. I dag åpnes et 900 meter langt kollektivfelt til en prislapp på 7,7 millioner kroner.

— Tidligere var det et kollektivfelt ned Myrbakken mot byen. Det er fjernet, og kollektivfeltet som åpnes nå går fra bunnen av Myrbakken til Trekanten, forteller Riseng.

— Dette vil gjøre det mer attraktivt å reise med buss til og fra Vågsbygd, fortsetter Riseng.

Store deler av midlene som er brukt til kollektivfeltet kommer fra Samferdselsdepartementet.

— Dette er belønningsmidler som er gitt, fordi vi har klart å få opp bruken av kollektivtransport, forklarer Riseng.

Fornøyd busselskap

I fjor kom det 10 millioner fra departementet, i år er utbetalingen økt til 15 millioner.

AS Bussen er veldig fornøyd med det nye kollektivfeltet. Daglig står rushtrafikken mot Vågsbygd og stamper, ofte helt ned i Baneheitunnelen. Dette skaper store problemer for bussen.

— Vi ser på dette som en stor fordel. På ettermiddagene står vi bom fast. Dette kollektivfeltet vil gi en betydelig bedring, mener Oddvar Abrahamsen, trafikksjef i AS Bussen.

Abrahamsen tror busspassasjerer over hele byen vil dra nytte av kollektivfeltet. Dette fordi metrorutene er pendelruter.

— Vi drar med oss forsinkelsene på hele ruta, også ut på Søm og Hånes. Disse forsinkelsene vil nå bli redusert, tror Abrahamsen.

Trafikksjefen gleder seg til å se hvor godt kollektivfeltet vil fungere.

— Det er stressende for sjåføren å stå i kø, og det er negativt for kundene. Aller verst er det for de som står og venter på bussen, sier Abrahamsen.

Forlenger kollektivfeltet

Belønningsmidlene fra departementet vil i tillegg bli brukt til å forlenge kollektivfeltet ytterligere neste år.

— Vi planlegger en forlengelse av feltet fra rundkjøringen ved Trekanten til Lumberkrysset. Her vil det bli kollektivfelt i begge retninger, forteller Riseng.

I tillegg vil det bli bygd en gangbro over Lumberkrysset, og rundkjøringa ved Trekanten blir utvidet. Arbeidet er planlagt ferdigstilt i desember 2006. — På grunn av gangbroa, rundkjøringa og at veien skal utvides til fire felt, blir denne etappen en del dyrere. Det vil koste 29 millioner, sier Riseng.

I tillegg til å investere i vei må også busstilbudet økes for å trekke folk fra privatbilen og inn på bussen.

— Fra august i år vil det bli satt opp en direkterute fra Voiebyen til Sørlandsparken om morgenen myntet på folk som arbeider der ute. Ruten settes opp for å gjøre det mer attraktivt å ta bussen, forklarer Riseng.

For å se videoen må du ha programmet Windows Media Player.