KRISTIANSAND: For hver syklist som passerer, skifter tallet i displayet på barometeret. — Det blir det første sykkelbarometeret i landet. Odense har, København, Malmø og Stockholm, forteller Øystein Holvik, leder av ATP-prosjektet.Målet er å øke sykkeltrafikken i Kristiansand med 20 prosent de neste fire årene. Sørlandets hovedstad skal bli Norges sykkelby nummer én. Lærer av Odense

Prosjektlederen har hentet lærdom i Odense. Hver fjerde reise i Danmarks fremste sykkelby skjer på sykkelsetet - i Kristiansand om lag hver tiende. I Norge for øvrig er andelen kun seks prosent.- De sier at aksjoner, synliggjøring av resultater og fokus på sykling betyr vel så mye som fysiske tiltak langs sykkelveiene. Det dannes en begeistring, og folk snakker om det, forklarer Holvik.Han har flere tiltak på gang i høstens sykkeloffensiv, i regi av ATP-prosjektet (Areal og transportutvalget i Kristiansands-regionen):Neste uke kan folk kjøpe hjelm for hundre kroner på Torvet, mot at de skriver under på å bruke den. I vår ble det solgt 800 hjelmer i en tilsvarende aksjon.I høst starter en aksjon i barnehagene. Foreldre kan låne sykkeltilhenger i en ukes tid før de eventuelt går til innkjøp en sin egen tilhenger.I løpet av en uke i oktober skal det deles ut gratis sykkellys, for å unngå at folk parkerer tohjulingen for vinteren.- Klarer vi 12 prosent, har vi gjort en god jobb, mener Øystein Holvik. Blir motivert

Den nasjonale sykkelkonferansen 2004 finner sted i Kristiansand mandag og tirsdag. Samferdselsminister Torild Skogsholm deltar på åpningsdagen.- Vi vil gjerne komme til en by som har lagt godt til rette for syklister, og Kristiansand har lang tradisjon i så måte, sier generalsekretær Trond Berget i Syklistenes Landsforening.Han har stor tro på at sykkelbarometeret er vel anvendte 200.000 kroner, og minner om at hver inaktive person som setter seg på sykkelsetet til jobb, utgjør en samfunnsøkonomisk gevinst på 30.000 kroner i året.- Vi så jo hvordan sykkelcomputeren økte barnas lyst til å sykle. Folk blir inspirert når de ser hvordan aktiviteten øker, og det skapes en forståelse av at sykling er gøy, mener Berget.Barometeret nullstilles ved midnatt. På tavlen kommer det også fram, i selvlysende blå tall, hvor mange som har passert inneværende år, og siden tellingen startet.- På vei til byen vil føleren aktiveres og tallet skifte rett før syklisten passerer søylen, opplyser soneingeniør Torfinn Jore i ingeniørvesenet, som i går testet elektronikken.På hjemturen må syklisten snu seg for å observere at tallet øker, en manøver som ikke anbefales like før en brå sving - av sikkerhetsmessige årsaker.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no