LILLESAND/OSLO: — Jeg synes for så vidt dette gikk bra. Det er ingen tvil om at vi får vei, dette understrekes av Vegdirektoratet. Det er mer snakk om å få saksbehandlingen ferdig og få avklart tunnelsaken i Miljøverndepartementet. Men uansett vil Stortingets høstsesjon 2004 være stedet der man til slutt får dette gjennom.Dette sier Arve Danielsen (KrF), en av fem som hadde møte med statssekretær Arnfinn Ellingsen i Samferdselsdepartementet og utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet i går. - Det ser altså ikke ut til at Lillesands vedtak om tunnel under Kaldvell forsinker det hele?- Nei, det er helt tydelig. Vi er beroliget i forhold til det å få vei. Men det er jo en prosess rundt tunnelalternativet. Vi snakket varmt for tunnel under Kaldvell, men fikk ikke noen respons i den ene eller andre retningen. Det var da heller ikke forventet. Men vi hadde en ryddig og tydelig samtale. Her gjorde ordføreren en god jobb.- Det var ikke vilje til å kvalitetssikre parallelt dag- og tunnelalternativet?- Det var viktig for oss i møtet å få synliggjort denne muligheten. Og de hørte på våre argumenter for å sette i gang aktivitetene i byråkratiet uten å avvente en godkjent reguleringsplan, slik de formelt sier de må. Ingen kunne forvente at Ellingsen skulle instruere Vegdirektoratet over bordet, men han tok budskapet, og jeg har et lite håp om at de vil fortsette prosessen uavhengig av behandlingen, sier Danielsen. Ferdig i januar-februar?

Ordfører Arne Thomassen (H) stemte for dagalternativet i bystyret. Men forholdt seg lojalt til flertallsvedtaket om tunnel da han fremmet Lillesands synspunkter i Oslo.- Det aller viktigste for oss var selvsagt å fremme tunnelkravet under Kaldvell. Men det fikk vi selvsagt ikke noe svar på. Dette var et møte der de skulle lytte til oss og våre innspill. Men det er trykk på denne saken hele veien. Og nå jobbes det med denne saken i Miljøverndepartementet. Og dit skal vi i neste runde, sier han og legger til: - Vi ba Samferdselsdepartementet utøve et trykk mot Miljøverndepartementet for å få en rask behandling. Og det er håp om å bli ferdig der i januar-februar. Så trengs det et bystyrevedtak i Lillesand før kvalitetssikring og endelig behandling i Stortinget neste høst.For Lillesand har det vært en trussel at andre veiprosjekter kunne snike seg foran i køen om avgjørelsen om dagalternativ eller tunnel tok for lang tid. Delegasjonen fikk klar beskjed om at det ikke var grunn til frykt, E 18 Kristiansand-Grimstad var og er et OPS-prosjekt - Offentlig Privat Samarbeid. Det ser ut til at denne veisaken skal bli greit behandlet i Stortingets høstsesjon 2004. Vi la ellers vekt på viktigheten av firefelts vei for landsdelen. Og det var enighet om at dette var en sak å jobbe sammen for. Nå blir vår viktigste jobb fremover å jobbe videre overfor Miljøverndepartementet, sier Thomassen. Den som imponerte mest i går, var for øvrig SVs Signe Ann Jørgensen. Hun var så dårlig i ryggen at hun måtte ligge i bilen på vei til Oslo. Men på møte ville hun.