KRISTIANSAND: — Det blir en deilig vei til jobben, på sykkel gjennom grønne omgivelser, forbi vekselvis offentlig park og private hager, forteller driftssjef Helmer Espeland i parkvesenet.Mandag møtes veivesen og kommune for å starte detaljplanlegging av den én kilometer lange og 20 meter brede blindgata. Fædrelandsvennen presenterer i dag tegninger som neppe blir vesentlig endret under arbeidets gang.- Det er disse vi jobber etter, at det er sånn det skal se ut, bekrefter Nils Ragnar Tvedt, fungerende prosjektleder for E 18-utbyggingen. Møteplass for naboer

Onsdag stupte de 30.000 bilene som passerer på E 18 hvert døgn, ned i Oddernestunnelen. På tunneltaket blir det heretter bare gjennomgangstrafikk av gående og syklende, og lokaltrafikk av biler til boligene.Veien blir blokkert av møteplasser i begge ender - nederst ved Torridalsveien og øverst ved Lovisenlund skole.- Det blir så lite trafikk at vi ønsker sittegrupper på disse plassene, hvor folk kanskje kan treffe naboen, forteller Tvedt.Ved Oddernes Kolonial blir det en opphøyd firkant av brostein, med belegningsstein som ramme rundt.I det hele tatt skal brostein, lave murer i naturstein, busker og trær heve den estetiske standarden såpass at få nabolag i byen kan fremvise maken.- De er heldige, mener Helmer Espeland. Uavklart bussmetro

Nederst ved Torridalsveien, som passerer over tunnelåpningen, blir det en snuplass formet som en trekant. Man antar at en rundkjøring ville tiltrekke flere biler, et fy-ord i Oddernesveien etter 32 år med E 18 utenfor stueveggen.I støyskjermen mot Torridalsveien blir det vinduer, så «Lundskrågane» kan nyte utsikten mot Otra.Oddernesveien blir den viktigste innfartsåren for myke trafikanter, som i fremtiden vil sluses via den nye gangbroa over Otra, ved Kjøita Park.Det er usikkert hva som skjer på toppen av bakken, ved Oddernes kirke. Alt tyder på at det her blir vei for bussmetroen gjennom Østerveien til byen, enten direkte fra Bjørndalssletta eller om høyskolen. Fra slutten av måneden starter en prøveperiode fram til sommeren, der bussmetroen tar veien om HiA. Den endelige traseen blir en drakamp mellom fylke og kommune.- Denne usikkerheten rundt bussmetroen bør vi prøve å få landet, mener Nils Ragnar Tvedt.Kommunen peker på at rundt 10.000 personer har tilhold på HiA og institusjonene rundt. Fylket hevder omveien ikke svarer seg økonomisk.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no