LILLESAND: — Å få ferdig traseen mellom Grimstad og Kristiansand er utrolig viktig for fremtidig samhandling. Men det er Lillesands privilegium å bestemme over reguleringen i sin egen kommune. Samtidig er det viktig at dette ikke tar for lang tid. 330 millioner ekstra for et tunnelalternativ er mye penger. Men jeg regner med at Lillesands politikere vurderer seriøst de to alternativene, satt opp mot et tidsperspektiv, sier Kristiansands ordfører Bjørg Wallevik. Fylkesordfører Oddvar Skaiaa tror at hvis Lillesands politikere står for steilt på tunnel under Kaldvell, kan det utsette hele traseen.- Så langt jeg kan se per i dag, har vi ikke mer enn tiden og veien for å komme i gang når vi burde. Det som ligger inne så langt, er faktisk bare en to- og trefeltsvei. Det vi må slåss for nå - og som vi har gjort en god stund - er å få fire felt. Bare dette blir jo noen hundre millioner dyrere. Hvis vi da på toppen skal plusse på over 300 millioner, er det klart at hele traseen kan bli utsatt. Pluss at vi får større problemer med å få fire felt. - Man kan vel risikere at fire felt blir satt opp mot tunnel?- Ja, det er jo noen som setter Vinterkjærkrysset opp mot fire felt, noe jeg mener er tull. Men i Lillesand er det nok realistisk at man blir møtt med «OK, nå får dere velge, vil dere ha fire felt eller bare to og tre, men med tunnel?» Vi risikerer at vi møter den argumentasjonen. Hver gang jeg har en prat med samferdselskomiteen, så sier de at vi må prioritere